5 Tips hoe je als bedrijf kan reageren op het coronavirus

Het COVID-19 virus (coronavirus) heeft impact op bedrijven over de hele wereld. Nu zijn er in ons eigen land ook maatregelen genomen om verdere verspreiding te voorkomen. In deze tijd waarin veel onzekerheid onder mensen is, is goede communicatie van groot belang. In dit artikel lees je 5 tips van Facebook over wat jij kan doen als bedrijf.

1: Houd jezelf up-to-date en gezond

Houd jezelf en het bedrijf op de hoogte van wat er gebeurt omtrent het virus, dit kan op verschillende manieren. Door up-to-date te blijven kan je beter reageren op situaties die jouw bedrijf aangaan. Tref de nodige maatregelen voor jezelf en het team, niemand zit erop te wachten om ziek te worden.

Werk zoveel mogelijk thuis en gebruik tools als Asana en Slack om elkaar op de hoogte te houden. Gebruik voor grotere overleggen tools als Hangouts.

2: Zorg dat je aankondigingen opvallen

Klanten willen op de hoogte gehouden worden van het handelen van jouw bedrijf. Daarvoor is online zichtbaarheid belangrijk. Via de verschillende sociale media kun je jouw klanten op de hoogte houden. Facebook heeft er een tool voor om je bericht vast te zetten, hierdoor zet je het bericht meer in de spotlight. Dit is een goede manier waarop de klant het bericht sneller zal zien. Voor de klant is het belangrijk dat het bedrijf transparant en zichtbaar is. De klanten weten dan ook dat ze bij je terecht kunnen.

Straal ook vertrouwen uit naar je klanten door hen op de hoogte te houden. Laat zien dat je de situatie serieus neemt en deel bijvoorbeeld:

  • Foto’s van hoe de gemeenschappelijke ruimten worden schoongemaakt.
  • Verhalen van mensen op de locaties. Het leven gaat vaak ook gewoon door op je park of bestemming.
  • Geef updates van hoe jullie het ervaren en wat er allemaal gedaan wordt.

3: Gebruik de technologie om efficiënt
te handelen

Een goed systeem voor klanten is belangrijk. Dit is essentieel in tijden waarin klanten nog meer informatie willen. Een systeem waar de klant op een makkelijke manier van jou de juiste informatie krijgt en waar de klant ook zijn boeking kan aanpassen of annuleren. Dit zijn de dingen waar de klant een positieve ervaring van kan krijgen.

4: Reageer op de situatie

Niet iedereen zal nu denken aan een reis met het vliegtuig. Zeker niet als de potentiële reiziger geen land meer in komt vanwege het coronavirus. Door wat er gecommuniceerd wordt in de media is de klant op de hoogte van de rechten. Niemand zit er op te wachten om 14 dagen op een hotelkamer te moeten blijven. Als bedrijf kun je binnen jouw specialiteiten je horizon verbreden; kijk naar alternatieven als je main business nu niet het terrein is waar je omzet in zit.

5: Gebruik FAQ’s

Een FAQ is een middel waar nu veel vraag naar is in de reis- en recreatiebranche. In een FAQ leest de klant wat wel en niet kan. Zorg er wel voor dat je FAQ goed zichtbaar is op je website, want een klant wil niet lang zoeken naar informatie. Wanneer informatie niet makkelijk te vinden is voor de klant, zullen ze eerder bellen. Dat is fijn voor het persoonlijk contact met de klant, maar niet efficiënt. De vragen die veel gesteld worden kun je dan weer verwerken in een FAQ. Dit bespaart tijd en de klant heeft zijn antwoord.

Wil je ook weten hoe wij als RED Online Marketing omgaan met het coronavirus? Klik dan hier om de blog te lezen. 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Mark Mulder

Geschreven door:

Mark Mulder

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen