E-mailmarketing is niet nieuw in de reis en recreatiebranche. Er worden al heel wat nieuwsbrieven, praktische informatie en bevestigingen verstuurd. In de praktijk zien we dat er nog veel kansen zijn om e-mail rendabeler te maken, te professionaliseren en de klant door de customer journey te leiden.

En als je dan toch in de inbox van je klant terecht komt, doe dit dan met gepersonaliseerde en dynamische content die bijdraagt aan de band met je klant. Zorg ervoor dat de vakantiedromen van je klant uitkomen bij jou! Met de volgende vier tips zorg je ervoor dat jouw mailings relevant zijn, voor meer conversie zorgen en de lange termijn relatie met de klant verbeteren.

Waarom je als marketeer in de reis en recreatiebranche e-mailmarketing serieus moet nemen? Nederlanders gaan meer en meer op vakantie en geven daarnaast ook meer uit. Nieuwsbriefabonnees hebben je uitgenodigd in hun inbox. Dit geeft je de mogelijkheid om direct met ze te communiceren en dat is een kans die je niet aan je voorbij kan laten gaan. Maar liefst 72% van de Nederlanders laat zich door e-mailmarketing verleiden tot het doen van een online aankoop, bleek uit het nationaal e-mail onderzoek 2018.

1. Personalisatie met e-mailmarketing

Spreek ontvangers persoonlijk aan, door iemand alleen al aan te spreken met een voornaam zorg je voor een betere relatie met je ontvangers. Het gevoel dat men krijgt van een traditionele bulk promotiemail is heel anders dan wanneer je een e-mail stuur naar Anna met een aanbieding speciaal voor haar. Denk bij het personaliseren niet alleen aan de voornaam in de aanhef, maar laat ook eens gegevens terug komen in de onderwerpregel, afbeeldingen of op andere plekken in de content.

e-mailmarketing-personalisatie

2. Segmenteer

Al goed op weg met het personaliseren van je e-mails? Dan is het tijd om van start te gaan met de segmentatie voor je e-mailmarketing campagnes. Op basis van de data die je van je ontvangers hebt kun je je e-maildatabase opdelen in groepen. Weet je bijvoorbeeld dat Anna alleenstaand is en van zonvakanties houdt? Zorg er dan voor dat zij in een groep komt voor single reizen naar zonnige bestemmingen. Zo krijgt Anna alleen e-mails met content die voor haar interessant is, waardoor ze zicht minder snel uitschrijft en sneller een vakantie boekt.

3. Voorpret e-mailmarketing campagne

Warm je klant op voor zijn bezoek, geef alle tips om alles uit het bezoek te halen en het in- en uitchecken zo makkelijk mogelijk te maken. Een voorpret  campagne draagt bij aan het opbouwen van de relatie met je klant. Je laat bijvoorbeeld zien welke ontspanning of juist avontuur op de lezer te wachten staat, waardoor je klant nog meer toe gaat leven naar zijn vakantie. Hiernaast kun je in de voorpret campagne logistieke informatie meegeven. Maar ook upsells aanbieden bijvoorbeeld voor de wellness, een excursie of de bowlingbaan.

4. Napret campagne met dank

Een napret campagne heeft net zoveel waarde als de voorpret campagne. Laat de bezoeker weten wat hij/zij voor je betekent en zorg dat je in gesprek komt. Door naar de ervaring van de bezoeker te vragen laat je blijken bereid te zijn dingen aan te passen op basis van voorkeuren van de bezoeker. Hiermee creëer je vertrouwen en is de kans dat bezoekers nog eens terugkomen groter. Daarnaast kun je de feedback die je van klanten krijgt weer inzetten om het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen. Plaats feedback op prominente plekken op de website en geef potentiële klanten het vertrouwen om ook bij jou te boeken.

Doe jij al aan e-mailmarketing?

Organisaties in de reis en recreatiebranche kunnen e-mail goed gebruiken om in contact te komen met de doelgroep. Je kan je e-mail resultaten verbeteren door content te personaliseren en door segmentatie informatie te sturen die echt relevant is voor iedere e-mailontvanger apart. Je kan bezoekers vooraf enthousiasmeren, upsells laten doen en bedanken voor hun bezoek door een voor- en napret campagne.

Dit is natuurlijk nog lang niet alles, er zijn nog oneindig veel mogelijkheden voor e-mail in de reis- en recreatiebranche. Dus laat de kracht van e-mail niet aan je voorbijgaan;-).

Ontvang de gratis e-mailchecklist

Zijn jouw e-mails al relevant en doeltreffend? Met onze gratis e-mailchecklist stuur jij de beste e-mails!

Vul het formulier in en ontvang de stappen naar betere e-mailconversies.

Al toe aan de volgende stap? We helpen je graag op weg met marketing automation.

checklist

Leave reply:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *