3 Tips: Feestdagen campagnes binnen Nederland

kerst

Het hoogseizoen is weer achter de rug en jouw campagnes voor het opvullen van de herfstvakantie moeten nu wel staan. Het is dus inmiddels tijd om verder te kijken naar de feestdagen en de bijbehorende kerstvakantie.

Dit jaar is echter een ander jaar; we weten dat de huidige COVID-19 gezondheidscrisis momenteel het boekingsgedrag flink kan beïnvloeden. Daarnaast zijn er ook veel reis- of recreatiebedrijven die er nu voor kiezen het hele jaar rond geopend te zijn. Al deze veranderingen brengen een hoop onzekerheid met zich mee. Met deze drie tips zullen we jouw feestdagen campagnes een kickstart te geven.

Tip 1: Start op het juiste moment met awareness campagnes

Succesvol adverteren voor de feestdagen heeft alles te maken met sfeer, gevoel en emotie. Dit betekent dus dat een goede upper funnel (lees: awareness) campagne kan zorgen voor voor de juiste kickstart en een rendabele campagne.

Wil jij nauwkeurig bepalen wanneer je op het juiste moment kan starten? Gebruik dan Google Trends. In Google Trends kun je bekijken hoe de zoekvolumes van specifieke zoekopdrachten zich gedurende een specifieke periode ontwikkelen, zo ook voor zoekopdrachten voor de feestdagen. Wat zo’n analyse helemaal relevant kan maken voor jouw bedrijf is door een zoekopdracht te kiezen met tamelijk veel zoekvolume en veel raakvlakken met jouw organisatie.

Voorbeeld: werk jij voor een hotel in Maastricht? Kies dan voor de zoekopdracht ‘Kerst Maastricht’.

De rode lijn geeft de trend weer uit 2019 voor zoekopdrachten ‘kerst maastricht’, de blauwe in de lijn voor dezelfde zoekopdracht in 2020. Vanzelfsprekend zijn er momenteel een stuk minder zoekopdrachten omdat de maatregelen die betrekking hebben op sociale contacten, horeca en reizen het algemene zoekvolume beïnvloeden. Een mooi en effectief moment om te starten met je awareness campagnes is dus wanneer de blauwe lijn van 2020 een stijging vertoont in lijn met de rode lijn van 2019.

Tip 2: Benader dit jaar de juiste doelgroepen

Kerst en Oud & Nieuw zijn doorgaans dagen die veel mensen vieren met grote groepen vrienden, families of collega’s. Je kunt je dit jaar afvragen of dat dit de doelgroepen zijn die je tegen die tijd kan, mag of wil toelaten. Ben jij als hotel bijvoorbeeld ook afhankelijk van je horecagelegenheid dan ben je beter af bij het targetten van kleine groepen tot vier personen.

Hoe verwerk je dit nou in je campagnes? De meest voordehand liggende manier is natuurlijk om keywords te gebruiken die zich concreet richten op de geprefereerde doelgroepen, zoals ‘4 Personen Kerst Maastricht’. Je kunt je echter afvragen of dat hier wel genoeg zoekvolume op zit en dus genoeg conversie oplevert. 

Een andere manier is om generiek te adverteren op ‘Kerst Maastricht’ en je extensies specifiek te richten op kleine groepen, zoals: Kerstarrangement 4 personen, Familiekamer inclusief kerstontbijt en/of ‘let op: groepsaccommodaties gesloten’. Ook je adcopy kun je aanpassen om de juiste doelgroepen aan te trekken. Wil je bijvoorbeeld de kleine tweepersoonskamers wegboeken? Denk dan eens aan adcopy’s rondom liefde en romantiek.

Tip 3: Informeer de gast over de mogelijkheden in de buurt

Een zoekopdracht zoals ‘Kerst Maastricht’ kan natuurlijk zijn bedoeld om verschillende verblijven te bekijken. Echter zou iemand die deze zoekopdracht gebruikt waarschijnlijk ook graag willen weten wat er met de huidige gezondheidscrisis te doen is in de buurt. Zijn er activiteiten die je inclusief de huidige maatregelen kunt ondernemen? Of zijn er festiviteiten die rekening houden met de huidige maatregelen? Dit zijn vragen die jij als regionale expert online kunt behandelen ten behoeve van online traffic, autoriteit en conversie.

Schrijf bijvoorbeeld een SEO geoptimaliseerde blog, voeg de pagina toe als advertentie-extensie of bekijk de mogelijkheden om ze op andere platformen te plaatsen (eventueel in de vorm van affiliate marketing). Er is geen goed of fout maar bekijk wat voor jou goed werkt en snel te implementeren is.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van campagnes of wil je graag even sparren over welke campagnes je voor jouw vakantiepark, attractiepark of bestemming kunt inzetten? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen