3 simpele tips om je kanalen te verrijken met data

Doorgaans halen wij data uit onze betaalde kanalen. Wij analyseren deze en trekken daar vervolgens conclusies uit. Hoe kunnen we er echter voor zorgen dat we dit andersom doen en wat levert dit op? In deze blog lees je een aantal tips die je kunnen helpen om jouw betaalde kanalen te verrijken met data. Dataverrijking is in een wereld van online strategieën, algoritmes en customer life time values onmisbaar. In dit artikel lees je 3 tips hoe je daarmee kunt beginnen.

data

1. Conversies kwalificeren, kwantificeren & importeren

Wil je ervoor zorgen dat je niet alleen conversies genereert uit je Google Ads kanaal, maar deze bijvoorbeeld ook beoordeelt o.b.v. slagingskans en uiteindelijke conversiewaardes? Begin dan eens met het importeren van conversies in je betaalde kanalen. Op deze manier is er ook een constante datastroom richting je bron toe waardoor we het algoritme kunnen  verrijken met data en zo efficiënter adverteren. Wanneer je nog handmatig optimaliseert geeft het bijvoorbeeld ook meer inzicht in de uiteindelijke waarde van een campagne.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je offline conversie gebeurtenissen te importeren in je betaalde kanalen. Een van de meest makkelijke en goedkoopste oplossingen is door dit handmatig in een sheet bij te houden en importeren, eventueel met behulp van Zapier. Echter zijn er ook betaalde oplossingen die gebruikt worden, zoals Salesforce.

Wat is nu de uiteindelijke meerwaarde van het importeren van offline conversie gebeurtenissen? Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Uiteindelijke slagingskans van leads (daadwerkelijke aantal aanvragen)
  • Uiteindelijke conversiewaardes importeren (offerte waardes)

2. Gesegmenteerde klantdata importeren

Naast dat we conversies kunnen importeren in onze betaalde kanalen kunnen we onze algoritmes ook ondersteunen door gesegmenteerde (niet-)klantenlijsten te importeren. Zo weten onze betaalde kanalen welke geconverteerde klanten, of niet geconverteerde klanten reageren op campagnes en kan het zijn biedingen hierop aanpassen. Om er zeker van te zijn dat je zoveel mogelijk personen afvangt, kun je gebruik maken van een remarketinglijst o.b.v. cookies en een remarketinglijst o.b.v. emailadressen.

Probeer je lijsten ook eens te segmenteren op basis van historische conversiewaardes, demografische eigenschappen of producteigenschappen. Het geeft niet alleen het algoritme meer informatie, maar geeft ook jou ook een inzicht in welk type (potentiële) klant het beste reageert op specifieke campagnes. 

Zie je bijvoorbeeld dat klanten uit 2019 tussen 18 en 25 jaar oud het beste reageren op jouw nieuwe campingarrangement, schakel dan een display campagne in voor deze doelgroep om meer volume te draaien.

3. Scripts voor externe data

Wil je jouw marketingcommunicatie of campagne strategieën aanpassen o.b.v. externe factoren dan kun je eens kijken naar de mogelijkheden van campagne-scripts. Deze scripts maken aanpassingen in je communicatie uitingen, biedingen of targeting. 
Denk bijvoorbeeld aan veranderlijke DESTEP-factoren, zoals het weer. De weersverwachting is voor de reis- en recreatiebranche een belangrijke factor die een dag, week of maand kan breken, daar pas je graag (automatisch) jouw campagne-uitvoering op aan.

Het koppelen van een script dat aanpassingen maakt o.b.v. weersomstandigheden is dus een manier om bijvoorbeeld je communicatiemiddelen efficiënter in te zetten. Deze manier van dataverrijking kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw display-campagne automatisch afbeeldingen van het binnenzwembad laat zien wanneer het regent en afbeeldingen van spelende kinderen bij het meer wanneer het zonnig is.


Mocht je vragen hebben over het implementeren van een van de bovenstaande tips, neem dan
contact op met een van de specialisten binnen RED Online Marketing. Zij kunnen met een vrijblijvend adviesgesprek bekijken welke kansen er voor jou liggen op dit gebied.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen