3 fouten die je beter kunt voorkomen bij het gebruik van Google Data studio

Reporting blijft vaak een issue. Zo zijn er allemaal silo’s aan data van kanalen en elementen die je graag bij elkaar in één oogopslag ziet. Er bestaan vele oplossingen voor, en je kunt zowel gratis als betaald een oplossing vinden om je dashboards te maken.

Zo geeft Google Data Studio de mogelijkheid 18 Google connectoren te gebruiken, en op het moment dat wij schrijven, 300+ connecties om data van partners te integreren als Facebook Ads, Criteo, Adobe analytics, Asana, TikTok, enz.

Daarnaast is het ook mogelijk om een dashboard te delen met collega’s, of automatisch op te laten sturen. 

Dit is natuurlijk prettig werken, en daarom maken wij bij RED Online Marketing gebruik van onder andere Google Data Studio en Funnel voor onze klanten, maar ook voor intern gebruik. Beide bieden een oplossing wanneer het aankomt op een synthetische weergave van data. 

Het hoofddoel van zo’n rapport is om ons te helpen beslissingen te kunnen maken op basis van data. 

Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde data nodig: directie wil graag een globaal overzicht, daar waar de marketeer veel dieper op details in gaat om z’n campagnes te monitoren en aan te kunnen sturen. 

Om optimaal profijt te maken van een tool als Google Data Studio, is het slim om bepaalde fouten te voorkomen, zo hebben wij hier een kort overzicht gemaakt met 3 punten wat je vooral niet moet doen.

1. Te veel informatie per slide

Een goed rapport is een minimalistisch en overzichtelijk rapport!

Je reporting moet een synthese voorstellen van de data die jij belangrijk vindt. Het woord ‘synthese’ zegt het al, zorg voor een goed overzicht te krijgen over jouw KPI’s. 

Hiervoor is het dus onhandig een rapport vol te stoppen met tabellen, organigrammen, staafdiagrammen en curves. 

Uit ervaring kunnen we zeggen dat een te vol dashboard ervoor zorgt dat we na een zeer korte periode nog maar de helft gebruiken van wat er uiteindelijk in het rapport staat.

Blijf dus precies en straight-to-the-point. Stel jezelf de vraag welke informatie je wilt volgen, in welke vorm je die graag terugziet, op welke periode en of je deze data wilt vergelijken met andere periodes. 

2. Van het rapport de analyses verwachten 

Het dashboard is klaar… Mooi, nu hoef ik niet meer na te denken wat de volgende stappen zijn en komen de analyses er vanzelf uitrollen… 

Helaas gaat dit niet zo makkelijk. Een dashboard maakt niet de analyses voor jou. 

Bij de bouw van een rapportage is het belangrijk om van tevoren te weten welke informatie uit dit rapport gehaald moet worden. Zo zal het in grote lijnen weergeven waar verandering in zitten. Natuurlijk blijft het van belang om bij de bron de verandering te volgen en te kijken waarom er een evolutie plaatsvindt. 

Voorbeeld: Je ziet een grote daling in het aantal boekingen voor een bepaalde week, waar de zoekopdrachten op die week zowaar hetzelfde zijn gebleven. Het rapport geeft je deze waarschuwing, maar niet de oorzaak. Het is dan verder aan jou om te kijken waar deze oorzaak ligt. Heb ik deze week m’n prijzen aangepast? Is er een concurrent gaan stunten op deze specifieke periode en is mijn prijs niet meer marktconform? Zijn de weersvoorspellingen voor die periode slecht? 

Het rapport geeft een overzicht in wat er op jouw site leeft (zowel in de goede als in de slechte zin) maar houdt geen rekening mee wat er op dat moment speelt in de markt. 


3. Een statisch rapport

De opzet was leuk, maar uiteindelijk stop je halverwege met de (op)bouw van het rapport, door tijdgebrek. Hierdoor hou je een rapport over die 1 keer in de zoveel tijd opgestuurd wordt, waarvan de informatie niet volledig is of niet meer aansluit op de behoeftes. 

Een dashboard moet dezelfde curve als je website volgen. Zijn er evoluties op de website, wil ik die volgen, en welke informatie kan ik hier uit halen? 

Natuurlijk is dit ook geldig in de andere richting, haal de informatie eruit die niet meer van belang is. Is deze KPI nog van belang? Gebruiken we ‘m nog? Als hier het antwoord ‘nee’ is, vrees dan niet, haal dit element uit het rapport. 

Vrees niet, de data raak je niet kwijt. Die blijft aanwezig in de source (Google Analytics bv.), dus je kan hier later altijd weer gebruik van maken. 

Conclusie 

Een dashboard zorgt voor een overzicht over jouw activiteiten. Om een betrouwbaar dashboard te hebben, is het van belang deze mee te laten groeien met je website en verwachtingen. Hou ‘t overzichtelijk.

Meer weten? 

Wil je meer weten hoe je gebruik van je data kan maken, welke dashboards jij misschien kan gebruiken? Neem dan contact met het RED team op. Wij werken dagelijks met deze dashboards, en kunnen jou helpen met de juiste opzet.  

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
René Bos

Geschreven door:

René Bos

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen