2020, een jaar om nooit te vergeten

Het klinkt wat cliché natuurlijk: “2020, een jaar om nooit te vergeten”. Alleen dat is wel de beste titel voor dit jaar. Persoonlijke noot: sinds dit jaar zijn Lotte Konietzny en ikzelf ook partner geworden binnen het bedrijf. Wat een jaar van verder bouwen had moeten worden, werd een jaar van leiding nemen, aanpassen op de situatie en ontzettend snel omgaan met teleurstellingen én successen.

Management verstevigen

Het jaar begon als een enorme stap vooruit. We maakten de strategische keuze om het management te verbreden en verstevigen. Lotte en ikzelf traden toe, met het oog op de waarborging van kwaliteit en continuïteit. We waren klaar om volle kracht vooruit te gaan!

Uitbreiding naar Frankrijk 🇫🇷

Het jaar begon voor ons als een stap vooruit. We openden ons kantoor in Bordeaux, Frankrijk. Onze collega René Bos kwam bij het team. Een enorme vooruitgang waarmee we online marketing in het Frans aan kunnen bieden. Én Franse klanten in het Frans kunnen bedienen.

10 maart. RMC meet-up: "Hoe word je crisisproof"

De eerste klanten met reizen naar Azië merkten de impact van covid-19 al in januari van 2020. In februari gingen de eerste campagnes al uit. Dit was voor ons een voorbode en gaf learnings voor de RMC meet-up, waarvan we in december 2019 het onderwerp al bedacht hadden: “Hoe word je crisisproof”. We zagen al snel dat helder communiceren met klanten en je marketing toespitsen op toekomstbestendige kanalen zoals SEO en e-mail.

Zeer onwerkelijk als we er nu op terugkijken. Handen schudden mocht niet meer, we hadden desinfecterende zeep gefaciliteerd, maar waren wel met 50 personen in 1 ruimte.

Lancering van Comeback Marketing

Snel daarna greep covid-19 om zich heen. We belandden in de coronacrisis. De eerste klanten volgden die campagnes voorlopig met ons stopte. Onze samenwerking met klanten werd snel ingezet op: het voorbereiden en doorontwikkelingen van de website, e-mail marketing, sociale media, strategie en andere eigen kanalen.

Voor ons hét moment om op 2 april het platform Comeback Marketing te lanceren. Er was een grote behoefte aan houvast. Met inspiratie, tips, webinars en digitale roundtables probeerden we die houvast te bieden aan de hele reisbranche en vrijetijdsindustrie. En dat doen we nog steeds! 

Inmiddels staat de teller op…

Lancering van de Academy 🧠

Snel na het lanceren van het platform Comeback Marketing, lanceerden we de RED Online Marketing Academy: hét trainingsplatform voor marketeers in de reis- en recreatiebranche.

Zo maakten we het mogelijk om voor €49,- per maand onbeperkt toegang te krijgen tot onze database aan kennis met: 13 onderwerpen training, geschreven door onze eigen specialisten.

Campagne: #WelkomteruginNL

Veel overheden en bestemmingen hebben deze periode aangegrepen om lokale ondernemers te helpen. Bijvoorbeeld door een regio extra aandacht te geven, of de lokale economie te helpen met “Koop Lokaal” campagnes. Zo hielpen we onder meer Terschelling, Aalsmeer en Amstelveen met verbinding te maken.

Vanuit RED hebben we samen met Isabel Mosk van Sherpa’s Stories én een grote groep branche specialisten een belangeloze campagne gestart. De campagne doelde om de Nederlander die normaal ver op vakantie gaat, dit jaar kennis te laten maken met het mooie van ons eigen land. Belangrijkste pijlers in deze “Welkom Terug in Nederland” campagne waren een waanzinnige video, en een uitgebreide influencers campagne met 100 ambassadeurs.

In 6 weken tijd wisten we zo heel veel aandacht te genereren voor verschillende gebieden in Nederland. Met meer dan 9 miljoen bereikte Nederlanders en een item bij BEAU, zat het met bereik wel goed. Kom meer te weten over alle ins & outs in de #WelkomteruginNL case.

Geïnvesteerd in onze partners en dienstverlening

Na extern onze hulp te hebben geboden, zijn we ook intern aan ons bedrijf gaan werken. Onder andere door het sluiten van nieuwe partnerships en het toevoegen van diensten waarmee we klanten verder kunnen helpen. 

Samenwerking met CMS- & reserveringssystemen voor recreatie

Het team heeft de kennis opgedaan om in meerdere CMS- en reserveringssytemen te werken. Bijvoorbeeld in Booking Experts, Holiday Media, Stratech, Tommy etc. Zo zien we nu zelf al wáár de bezetting niet goed genoeg is en wélke acties we kunnen ondernemen.

Zo kunnen we veel sneller schakelen én kunnen onze klanten vaak 1 contactpersoon krijgen in plaats van voor ieder bedrijf een apart persoon. Dat bewijst ook onze samenwerking met BEX voor Oasis Parcs.

Ontwikkeling van het team

Samen met het team hebben we ook het traject van ontwikkeling ingeslagen. Zo werden onze specialisten door het team van Google van nieuwe inzichten voorzien, haalden we meer dan 30 nieuwe certificaten tijdens Certification Day en ontwikkelden we ons ook allemaal als persoon. 

In het najaar hebben we een aantal teamsessies georganiseerd om onszelf, elkaar en onze persoonlijkheden beter te leren kennen. Dit gaat ons helpen om op persoonlijk niveau een volgende stap te maken. Iets dat we bij RED heel belangrijk vinden: dat iemand ook persoonlijk zich ontwikkeld. Dat wij dat kunnen faciliteren, maakt ons altijd trots.

In het voorjaar hielp stagiair Mark ons met o.a. het Comeback Marketing platform en de Academy. In het najaar sloot stagiair Karien bij ons aan, waar we ook heel blij mee zijn. Al met al een vreemde periode om stage te lopen, waar bijna alles op afstand is. We willen studenten wel de kans geven. Juist nu, misschien wel de meeste leerzame werkperiode uit je leven.👋 

32 nieuwe opdrachtgevers

Veel klanten stopten tijdelijk of langdurig de campagnes of samenwerking. Hierdoor werd een grote uitdaging om ons eigen hoofd boven water te houden.

Het harde werk bracht ons ook een aantal nieuwe klanten. Een extra dank voor de klanten die in deze tijd vertrouwen in ons hebben en met ons zijn gaan samenwerken.

Undiscovered, ChaletsPlus, Vakantiepark Molenwaard, Bright8, Visit Amstelveen, Isabel Mosk, Villasud, Strandplevier Suites Texel, Westbound Travel, Spaanse Zon, 60PlusEnDus, Charentes Tourisme, Amadore Hotels, Active On Holiday, Oasis Resort Ehrwald, Hotel Arlberghöhe, PURE Resort Ehrwald, Oasis Bergfrieden Seefeld, Europa-Park, Vacanzo, ACSI, Huttopia, Vakantiepark Mölke, Travel Electric, Visit Aalsmeer, Veluwe Vakantieparken, Euronature, Grafschaft Bad Bentheim, Tendi, Merapi Tours & Travel, Isropa Reizen en HanzeTour.

Helaas vielen er ook faillisementen door de coronacrisis. Zo hield het mooie merk Tenzing Travel op te bestaan.

Maar vooral... blijvende klanten!

Vooral onze blijvende klanten sleepten ons erdoorheen. Hoe lastig ook voor iedere organisatie. Een speciaal dankwoord van ons gehele team voor deze klanten.

Dank iedereen die het vertrouwen in ons houdt, of vertrouwen uitspreken om komend jaar samen de comeback te gaan maken. Samen komen we erdoorheen!

Tot volgend jaar.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen