By: Lotte Aan: 16-05-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Ben jij al klaar voor de volgende vakantieperiode?

De meeste ondernemingen in de reis-en recreatiebranche zijn afhankelijk van bepaalde seizoenen. Voor sommige vakantieparken is het eenvoudig om het hoogseizoen vol te krijgen en hebben meer moeite om voldoende boekingen in het voorjaar te krijgen. Sommige pretparken hebben geen probleem met het voorjaar en vinden het juist lastig om meer bezoekers te trekken in de winter. Voor dit soort situaties wordt er graag gebruik gemaakt van speciale acties om meer mensen te trekken. Sommige acties worden van tevoren bedacht, andere meer ad hoc.

Wanneer start je met een online campagne?

Hoe weet je nu wanneer je het beste een online campagne moet starten om een weekend, vakantie of een periode van feestdagen meer bezoekers te trekken? in dit artikel delen wij graag onze Search Kalender met jullie. Deze kalender is vergelijk met een contentkalender. Bij beide kalenders draait het om de juiste en relevante content gericht op een specifieke doelgroep op het juiste moment. Door het plannen en organiseren van de juiste content kun je goed inspelen op een bepaalde periode, zoals bijvoorbeeld Hemelvaart of Pinksteren. Zo creëer je niet alleen duidelijkheid, maar zorg je ook voor efficiëntie. In de praktijk zien we vaak dat acties te laat worden opgezet, waardoor ze niet altijd hun volledige potentieel bereiken

Wanneer worden de meeste midweken geboekt? Wanneer eindigt de kerstvakantie? Op welke datum valt Hemelvaart? Deze data zijn online makkelijk te achterhalen via diverse kalenders. De volgende stap vergt iets meer onderzoek. Wanneer start je bijvoorbeeld een campagne gericht op Pasen of op de meivakantie? Een van de tools die je hiervoor kunt gebruiken is Google Trends.

Wat is Google Trends?

Google Trends is een dienst van Google waarmee je de populariteit van bepaalde zoekwoorden kunt onderzoeken. Door het zoekwoord in te voeren kun je zien wat het zoekvolume hiervoor is:

  • Het zoekvolume voor een zoekwoord, wordt het veel gebruikt of juist niet;
  • Deze trends segmenteren voor bepaalde periodes (bijvoorbeeld voor de meivakantie);
  • Meerdere zoektermen vergelijken;
  • Stijging of daling van een de populariteit van een zoekwoord;
  • Prognoses maken wanneer een stijging in zoekvolume verwacht wordt.

 

Hoe werkt een Search Kalender in de praktijk?

Hoe ziet dit eruit in de praktijk? Stel je wilt een online marketing campagne starten voor het paasweekend. In 2017 viel Pasen in het weekend van 16 april. Hieronder een het zoekvolume voor “Paasvakantie” en “Paasweekend”. Te zien is een kleine piek tussen 8 januari en 14 januari 2017 en de meest populaire periode tussen 12 maart en 25 maart 2017. Zou je voor deze periode een actie willen opzetten om meer bezoekers te willen trekken dan weet je nu wanneer je online campagne van start moet gaan. En aan de hand hiervan kun je weer een planning maken voor het schrijven van de content, het maken van specifieke landingspagina’s, etc.  

Uiteraard gaat het niet alleen om feestdagen en vakantieperiodes. Er zijn zat andere interessante momenten waarop je zou kunnen inspelen op het moment dat er meer zoekvolume voor is, bijvoorbeeld:

  • Vroegboeken;
  • Lastminute;
  • Skivakantie;
  • Wintersport;
  • Citytrip;
  • Midweek

Of speciale dagen zoals:

  • Valentijnsdag;
  • Moederdag;
  • Vaderdag;

De Searchkalender is niet alleen interessant voor zoekopdrachten binnen Nederland. Trek je bezoekers uit verschillende landen? Dan is het zeker de moeite waard om deze data uit te zoeken. Veel vakanties lopen niet helemaal synchroon met Nederland. In Duitsland heb je zelfs per Bundesland een andere start-en einddatum. Daarnaast hebben andere landen vaak meer (religieuze) feestdagen dan in Nederland. Door hier op in te spelen ben je niet alleen afhankelijk van de vakantieperiodes in Nederland, maar kun je de focus veel meer verspreiden.  

Boodschappenlijst voor een Search Kalender

Wat heb je precies nodig voor het opzetten van een Search Kalender?

  • Een lijst met zoekopdrachten waar je online campagnes voor wilt starten;
  • Een lijst met data wanneer het meeste zoekvolume verwacht wordt voor de zoekopdrachten;
  • Excel of Spreadsheet document waarin je alle data verwerkt.

Let op! De data van vakantieperiode en feestdagen veranderen elk jaar, dus zorg ervoor dat de kalender goed wordt bijgehouden.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Search kalender? Neem dan contact met ons op!

 

eye_icon  50 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Lotte Konietzny
Online Marketeer

Meer over Lotte
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?