Door de enorme opkomst van mobiel gebruik in de afgelopen jaren is het verstandig de manier van online marketing hierop aan te passen. Blijf je je als ondernemer vasthouden aan dezelfde marketingstrategie of beweeg je mee? Met de groei van mobiel gebruik is het gebruik van video exponentieel toegenomen. Hier liggen dus een hoop kansen. Vele merken onderkennen de kracht van het medium maar toch doet niet iedere onderneming mee aan de trend. Moet je Youtube inzetten? Ja! Mits er een goede strategie achter zit.

Statistieken
Als we aan online video denken dan denken we al snel aan Youtube (let op: veel van de video’s die je op Facebook ziet worden vanuit Youtube afgespeeld). En om je een beeld te geven van de kracht van het medium kijken we even naar wat gegevens.

  • Youtube is actief in 88 landen;
  • Youtube telt meer dan een miljard gebruikers wereldwijd;
  • Meer dan de helft van alle weergaven op Youtube komt van mobiele apparaten.

Vergeten feitje: Na Google is Youtube de grootste zoekmachine wereldwijd

Eigen Youtubekanaal
In de reis- en recreatiebranche is beeld van onschatbare waarde. De potentiële boeker krijgt een idee bij de vakantiebestemming en dat is een belangrijke stap richting het boekingsproces. Zorg er voor dat je als ondernemer eigenaar bent van een Youtubekanaal dat is aangemaakt voor zakelijke doeleinden. Vermijd dus video’s van familie-uitjes of andere leukigheden, dat is meer iets voor een privé-kanaal. Dan is het zaak om een video te (laten) ontwikkelen.

Een aantal tips:

  • Waarom moet ik naar jouw vakantiebestemming? Laat de unique selling points naar voren komen;
  • Laat mensen zien. Dit zorgt voor herkenning en een levendig gevoel. Kies niet voor te mooie mensen. Dat kan “nep” over komen. Kies natuurlijk wel voor de doelgroep die je wilt benaderen;
  • Let op het weer. Een zomerse dag in de video heeft geen overtuigingskracht tijdens de wintermaanden. Idealiter heeft ieder seizoen zijn eigen video.

Adverteren met jouw Youtubevideo(s)
Voor het bezitten van een Youtubekanaal en het plaatsen van video’s ben je geen geld kwijt. Het bereik is in eerste instantie wel aan de lage kant. Om de doelgroep te bereiken is adverteren een sterke oplossing. De gedachte is dat je je vooraf gedefinieerde doelgroep aanspreekt op Youtube via video of via afbeeldingen binnen video.

Adverteren met een Youtubevideo doe je via Google AdWords. Beide kanalen zijn eigendom van Google dus een koppeling is eenvoudig te maken. Doorloop de volgende stappen voor jouw eerste Youtubeadvertentie:

  • Selecteer jouw video;
  • Pas de instellingen aan. Kies voor een geschikt dagbudget, de juiste doelgroep op basis van geslacht, leeftijd, interesses en meer;
  • Start de advertentie en bereik je doelgroep

Adverteren op Youtube kan zeer lucratief zijn. Weet wie je aanspreekt en doe dit op de manier die bij jouw onderneming past. Nu de doelgroep aangesproken is via beeld is het zaak om ze opnieuw te benaderen. Dit kan via het Google Display Netwerk, RLSA en/of wederom via video.

Tip: Gebruik Youtube ook eens als remarketingkanaal. Laat websitebezoekers de video zien wanneer zij Youtube gebruiken. Met name binnen travel en leisure kun je op deze manier de beleving goed overbrengen!

eye_icon  433 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?