By: Lotte Aan: 02-05-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Wie actief adverteert op Facebook weet dat het een groot potentieel bereik heeft en de mogelijkheden om de doelgroep te segmenteren erg uitgebreid zijn. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw Facebook advertenties ook daadwerkelijk opvallen tussen al dat communicatie geweld waar alles op elkaar lijkt? En dat je ook daadwerkelijk meer fans, leads of een grotere naamsbekendheid krijgt?

Uit onderzoek (Trend Hunter Marketing) van maar liefst 1.400 succesvolle campagnes is gebleken dat advertenties met een emotionele inhoud het twee keer zo goed deden ten opzichte van degene met rationale inhoud (31% vs 16%). Volgens het Nielsen rapport 2016  “Emotion gives a lift to advertising” blijkt zelfs dat advertenties met een goede emotionele reactie ook 23% meer sales genereren.

Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe zorg je voor een blij, nostalgisch, opgewonden, verrast gevoel in een advertentie? Hoe voeg je net de juiste hoeveelheid emotie toe dat de Facebook doelgroep die jij target op jouw advertentie klikt? Bekijk onze tips:

Iedereen weet wat FOMO is, jij toch ook wel?

Dat gevoel dat iedereen het ergens over heeft, maar jij geen idee hebt. Een nieuwe televisieserie, een evenement of nieuwe bestemming. Precies dat gevoel is FOMO, Fear of missing out, met andere woorden bang om iets te missen. Uit onderzoek onder de millenials van Eventbrite is gebleken dat maar liefst 69% dit gevoel ervaart. De angst dat familie en vrienden ergens naar toe gaan, maar jij (nog) niet.

Hoe pas je deze emotie toe in Facebook advertenties?

  • Benoem het aantal personen dat al naar een bestemming gaat (evenement, vakantiepark, volgen van blog, etc);
  • Formuleer een vraag waarbij je subtiel benoemt dat de persoon die dit leest wel eens iets heel erg tofs zou kunnen missen als ze niet…;
  • Creëer een interessante community, waar de lezer nog geen deel van uitmaakt;
  • Voeg een deadline toe, zodat de lezer eerder gemotiveerd is om tot actie over te gaan.

Zorg voor enthousiasme

Wie enthousiast is zal sneller overgaan tot actie, zo benadrukt ook Paloma Vasquez, auteur van The Psychology of Social Shopping. “In a state of excitement or arousal, people think and behave very differently. Emotional states trump rational thinking; it’s easier to sell to consumers when they are excited.” Zet Facebook advertenties op die een enthousiast gevoel oproepen, bijvoorbeeld door kleuren, uitroeptekens en een pakkende tone-of-voice te gebruiken.

Let hierbij wel op dat dit gevoel natuurlijk niet voor eeuwig duurt en dat de stap om actie te ondernemen goed opgevolgd moet worden. Laat de landingspagina aansluiten op de advertentie. Nog een paar tips voor het creëren enthousiasmerende advertenties:

  • Voeg een afbeelding toe die het enthousiasme aanwakkert;
  • Maak gebruik van kleuren;
  • Pas uitroeptekens toe en houd de tekst kort en krachtig;
  • Voeg een korting of andere trigger toe die helpt om die laatste stap te nemen.

Verras het publiek

Het gevoel van een verrassing is een sterke emotie die goed toegepast kan worden om de aandacht te trekken in een Facebook advertentie. Je bent een vakantiepark en je hebt als doel om meer te weten te komen over je doelgroep. Dit wil je doen door een enquête onder de mensen die je vakantiepark al een keer bezocht hebben. Vraag de bezoekers deel te nemen en verras ze met een kleine geschenk voor het volgende verblijf.

  • Een gratis kop koffie met gebak;
  • Een gratis ontbijt;
  • Korting op het volgende verblijf;
  • Gratis fietsverhuur;
  • Kaartje voor een pretpark in de omgeving;
  • Waardebon
  • Etc.

Met deze kleine gebaren verras je niet alleen je doelgroep, je zorgt er ook voor dat zij zich belangrijk en gewaardeerd voelen.

Benadruk het gevoel van urgentie

Wacht je te lang voordat mensen een keuze kunnen maken om over te gaan op actie? Dan zijn ze je al vrij snel vergeten. Voorkom het moment dat men al verder is gescrolled naar de volgende Facebookadvertentie. Voeg een deadline toe, creëer het gevoel dat je nu actie moet ondernemen, want anders mis je het!

Urgentie toepassen in Facebook advertenties:

  • Plaats je beste aanbieding in de kop van de advertentie of in de afbeelding;
  • Voeg een deadline toe, “Alleen vandaag geldig” “Je hebt nog 3 dagen…”;
  • Grote kortingsactie voor 1 dag, “35% korting alleen vandaag op villa..”;
  • Zorg ervoor dat de landingspagina goed aansluit op de advertentie’;

Maak mensen blij

Uit een studie van de New York Times is gebleken dat de artikelen met emotionele content het meeste werden gedeeld. Hierbij werden de positieve “emotionele” artikelen vaker gedeeld dan de negatieve. Waarom zou dit dan ook niet voor Facebook van toepassing zijn?

Hoe maak je blije advertenties?

  • Gebruik heldere kleuren in je advertenties;
  • Voeg afbeeldingen toe waar mensen lachen en geluk uitstralen;
  • Zorg voor een boodschap met positieve woorden

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een emotie activeert, omdat je weet dat het vaker wordt doorgestuurd of onthouden. Het zou wel heel gek zijn om een kattenfilmpje te laten zien, terwijl je een vakantie naar Spanje aanbiedt. Maak er geen trucje van. Denk goed na over de emotie die bij je merk past. Weet je welke emotionele beleving je mee wilt geven aan je merk? Test dit altijd meerdere keren. De beleving kan van verschillende factoren afhangen, zoals houding ten aanzien van je merk, maar ook de emotionele gesteldheid. Heb je hulp nodig of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met RED Online Marketing. Bron: Genius ways to apply emotional marketing to Facebook ads – Kissmetrics

eye_icon  399 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Lotte Konietzny
Online Marketeer

Meer over Lotte
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?