Gisteren stonden Roy, Jennifer en Corné op het Toerisme & Vrijetijdscongres 2015, gehouden bij Inholland in Diemen. Het congres werd georganiseerd door NRIT Media en de Nederlandse HTRO-opleidingen. Het congres stond geheel in het teken van verleiding binnen online marketing, leerzaam voor zowel startende ondernemers als doorgewinterde professionals.

8 technieken voor verleiding

Hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg; Fred van Raaij presenteerde 8 verleidingstechnieken die je toe kunt passen binnen online marketing. De meeste van zijn technieken zijn beschreven in de theorieën van Robert Cialdini en het boek Digitale Verleiding van Maurits Kaptein. Fred van Raaij voegde hieraan toe dat ethiek van enorm belang is, weet hoe je de doelgroep verleid. Wetenschappelijk onderbouwde technieken voor verleiding:

  1. Sympathie – “we lijken op elkaar”
  2. Autoriteit – “autoriteiten hebben gelijk”
  3. Vergelijking – “een speciaal aanbod voor u”
  4. Informatie-aanbod – “meer is minder”
  5. Sociale bewijskracht – “doe wat anderen doen”
  6. Wederkerigheid – “voor wat hoort wat”
  7. Schaarste – “wees er snel bij”
  8. Modelleren van ervaring – “wat geweldig was het”

 

onze stand op het toerisme en vrijetijdscongres 2015

Drie trends die verleiding beïnvloeden

Door Rianne van der Loo (Google) werden drie trends gepresenteerd die online verleiding beïnvloeden. Mobiel krijgt bijvoorbeeld een steeds grotere rol binnen het beslissingsproces in Travel, consumenten wisselen regelmatig tussen verschillende devices en bijna 40% gebruikt video in hun beslissingsproces. De juiste informatie en verleiding op het juiste moment toepassen wordt dus steeds lastiger.

Doelgroepen & Webcare essentieel binnen verleiding in toerisme

Directeur van Amsterdam Marketing, Frans van der Avert, presenteerde hoe deze organisatie omgaat met verleiding van potentiële bezoekers om voor Amsterdam te kiezen. Uit zijn presentatie kwamen met name 2 belangrijke vereisten voor verleiding: denk in doelgroepen en het belang van webcare.

Je weet niet hoe je iemand moet, als je niet weet wat diegene wil. Stel daarom van tevoren duidelijke doelgroepen op en verleid diegene ieder op een aparte manier naar zijn of haar behoefte. Zorg daarnaast voor een goede webcare & klantenservice. Als je diegene verleid hebt tot een websitebezoek, zorg er dan voor dat je snel en goed kunt reageren. Niets is zo vervelend als moeten wachten op een antwoord.

25% van de boekingen via mobiel apparaat

Expedia’s senior commercial manager; René Nieuwmans, presenteerde voornamelijk de verleiding op mobiel. 25% van alle transacties vinden plaats op een mobiel apparaat bij Expedia. Een forst percentage, dat alleen maar zal groeien. Daarnaast heeft de consument van Expedia ongeveer 50 zoekopdrachten nodig voordat over gegaan wordt tot boeken. Ook op mobiele apparaten speelt verleiding dus een rol.

Verleid door underselling

Kijkend naar de eerste presentatie van Fred van Raaij, past Hotel Estherea  wederkerigheid toe in de vorm van underselling. Martijn Rouss presenteerde de case van Hotel Esterea, waarin deze vorm van perceptie-management centraal staat.

Iedere bezoeker van het hotel wordt zo verleidt tot een nieuw bezoek. Het hotel doet dit door het vergeven van een hotelkamer, om vervolgens deze bij aankomst te upgraden naar een suite of middels het weggeven van een gratis ontbijt voor terugkerende bezoekers.

Meer weten over verleiding?

Wil je meer weten over verleiding binnen je online marketing strategie, neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kopje koffie.

RED Online Marketing
Prins Clausstraat 38
3433 EP Nieuwegein
Utrecht

info@redonlinemarketing.nl
030 27 46 549

 

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?