By: Lotte Aan: 20-04-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Dit artikel verscheen 8 april 2017 in de regionale krant de Stentor naar aanleiding van de presentatie van RED Online Marketing bij het Veluwe Verbindt Congres op 27 maart 2017.

Duitsers gaan nog steeds het vaakst naar de Noordzee. Maar met een beetje extra inzet boeken onze oosterburen graag op de Veluwe. Geschreven door Paul Hartman voor De Stentor.

Lange tijd had de Duitse toerist die zijn vakantie in Nederland doorbracht louter oog voor de Noordzeekust. Grappen over Duitsers die kuilen graven op het strand komen immers ergens vandaan. Onze oosterburen zijn hun aandacht echter aan het verleggen. De Noordzeekust is weliswaar nog al- tijd veruit de populairste vakantiebestemming, maar andere regio’s zijn bezig aan een opmars. ,,Ook de Veluwe moet daar op inspelen en zo een graantje mee proberen te pikken”, vindt Bastiaan Overeen van VisitVeluwe.

de stentor veluwe verbindt

 

Randstedelingen

Veel Veluwse recreatiebedrijven hebben nog altijd nauwelijks aandacht voor de Duitse toerist. En opzich is dat ook niet gek. Het gros van de vakantiegangers dat de Veluwe bezoekt, is immers afkomstig uit eigen land. Op campings in Apeldoorn, Ermelo en Epe stikt het ‘s zomers van de randstedelingen die de drukte van de grote stad ontvluchten. Dat handjevol buitenlandse gasten kan de gemiddelde Veluwse recreatieondernemer weinig boeien. Veel Veluwse campings hebben dan ook nog altijd geen Duitse (of Engelse) versie van hun website.

“De Veluwe moet proberen een graantje mee te pikken van die groei – Bastiaan Overeem, Visit Veluwe”

Hoog tijd om daar verandering in te brengen, zegt Overeem. ,,Want de kansen voor de Veluwe liggen in het buitenland. Daar valt nog veel te winnen, en dan met name in Duitsland en België.” De Veluwe blijft populair onder Nederlanders die hun vakantie doorbrengen in eigen land, maar de rek is er volgens Overeem wel zo’n beetje uit. Er is nauwelijks ruimte meer voor groei. ,,Je ziet juist dat Nederlanders steeds vaker vakantie vieren in het buitenland.” En dat gaat dan weer ten koste van binnenlandse bestemmingen, zoals de Veluwe.

,,Duitse vakantiegangers kiezen echter steeds vaker voor Nederland”, weet Overeem. ,,In 2016 ging het om 4,2 miljoen vakanties, en de verwachting is dat dat aantal dit jaar stijgt naar 5 miljoen. De Veluwe moet proberen een graantje mee te pikken van die groei.”

Geen aanslagen

Dat ons land steeds meer in trek raakt bij de Duitsers, komt volgens Overeem doordat hier recentelijk geen terroristische aanslagen zijn gepleegd en de reisafstand relatief kort is. ,,Landen zoals Turkije en Egypte worden vanwege alle onrust meer gemeden. Een korte trip naar Nederland is dan een geschikt alternatief.”

Dat is de reden dat vertegenwoordigers van VisitVeluwe steeds vaker op vakantiebeurzen in Duitsland zijn te vinden. Daar proberen zij de oosterburen te verleiden om de Veluwe te bezoeken. ,,Dat is de eerste stap. Daarna is het aan de ondernemers om de Duitse toerist zo gastvrij mogelijk te ontvangen.” VisitVeluwe probeert de recreatiebedrijven in deze regio hierbij een handje te helpen door cursussen en taallessen aan te bieden. ,,Het is een kwestie van lange adem. We moeten de komende jaren in blijven zetten op de Duitse vakantieganger. Alleen dan hebben onze inspanningen zin. De aanhouder wint.”

Duitser ontdekt Gelderland

In 2015 brachten 4,2 miljoen Duitsers hun vakantie door in Nederland, een jaar eerder waren dat er nog 3,9 miljoen. Iets meer dan de helft daarvan bezocht de Noordzeekust, wat daarmee nog altijd veruit de meest populaire bestemming is bij onze oosterburen. Toch zit ook Gelderland (en dus de Veluwe) in de lift. In 2014 streken 137.000 Duitse vakantiegangers neer in onze provincie, en een jaar later waren dat er 187.000, een groei van 23 procent. Of die lijn in 2016 door is getrokken, is nog onbekend.

‘Duitsers hekelen kortingsacties’

,,Duitsers zijn geen kopie van Nederlanders”, waarschuwt Lotte Konietzny van RED Online Marketing, een bedrijf dat recreatieondernemers adviseert. ,,Om een voorbeeld te geven: Nederlanders zijn dol op aanbiedingen en kortingsacties en slaan daar ook op aan. Maar daar hoef je bij Duitsers niet mee aan te komen.’’ Ook hecht de Duitse toerist veel waarde aan correct gebruik van zijn moedertaal. Dus wat je als ondernemer vooral niet moet doen, is de Nederlandse tekst op je website door Google Translate halen. Daar zijn Duitsers allergisch voor. ,,Het beste is eigenlijk om een ‘native speaker’ de teksten te laten schrijven. Wees daarbij bovendien zo concreet en volledig mogelijk. Duitsers willen op de website zoveel mogelijk informatie lezen over de camping

Dit artikel verscheen 8 april 2017 in de regionale krant de Stentor naar aanleiding van de presentatie van RED Online Marketing bij het Veluwe Verbindt Congres op 27 maart 2017.

eye_icon  41 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Lotte Konietzny
Online Marketeer

Meer over Lotte
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?