2 min

Vakantiegedrag van Nederlanders in 2016

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”4483″][vc_column_text]Ieder reisbedrijf staat waarschijnlijk al met beide benen in het nieuwe boekjaar. We kijken vooruit: met volledige focus richt vrijwel iedereen zich op het hoogseizoen van 2017. Toch kijken we ook graag terug naar het afgelopen vakantiejaar. Wat waren de belangrijkste trends, kunnen we daar wat van leren in 2017? [/vc_column_text][vc_column_text]

Nederlandse vakantiemarkt 2016

Afgelopen jaar ging 81 procent van de Nederlandse bevolking een of meer keer op vakantie in binnen- en/of buitenland. Gemiddeld gingen deze vakantiegangers 2,8 keer op vakantie. Bij elkaar opgeteld zijn dit 35,5 miljoen vakanties, waar in totaal 15,7 miljard euro aan uitgegeven werd. (Bron: nbtc•nipo research)

Nederland populair vakantieland

Nederlanders gingen relatief vaak op vakantie, maar waar gingen ze naartoe? Net iets minder dan de helft van de vakanties (17,6 miljoen) werd gevierd op eigen bodem. In totaal gaf men zo’n 3 miljard euro uit aan vakanties in het binnenland.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”4460″][vc_column_text]De populairste provincies waren respectievelijk Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De Bungalow en het Hotel/Pension werden het meest geboekt. In 77 procent van de gevallen werd een vakantie online geboekt. Dit staat tegenover 14 procent aan telefonische boekingen. 3 procent van de boekingen werd aan een balie geplaatst.

Onveilige landen gemeden

Zo’n 17,9 miljoen vakanties vonden plaats in het buitenland. Lange vakanties – 8 dagen of meer – waren zeer populair. De bestemmingen laten in 2016 jaar een ander beeld zien dan we gewend zijn. Door onrust en crises met vluchtelingen boetten Turkije en Griekenland veel in op hun populariteit. Ondanks de afname in vakanties naar populaire vakantiebestemmingen is er in totaal 12,6 miljard euro gespendeerd aan vakanties naar het buitenland. Het hotel en het pension bleken verreweg het populairst. Het boeken van een vakantie gebeurde, met 84 procent, voornamelijk online. Zo’n 8 procent van de vakantiegangers boekten hun vakantie aan een balie en 5 procent plaatste telefonisch een boeking. [/vc_column_text][vc_column_text]

Vakantieplannen van 2017

Hoe de verdeling van vakantiebestemmingen in 2017 eruit zal zien, is nog onzeker. Wel kunnen we vaststellen dat de intentie om op vakantie te gaan weer hoger ligt dan in 2016 het geval was. Uit een onderzoek van nbts nipo blijkt dat 65 procent van de vakantiegangers aankomend jaar even vaak op vakantie wil als vorig jaar. 18 procent van de ondervraagden zegt zelfs vaker op vakantie te willen. [/vc_column_text][vc_single_image image=”4449″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][templatera id=”4383″][/vc_column][/vc_row]

Laatste blogs

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven van onze blogs, cases en laatste ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Je marketing naar een next level brengen?

We helpen je graag verder met online marketing. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Red is een online marketing bureau dat zich volledig richt op de reis- en recreatie wereld in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Zo zijn we sinds 2015 ANVR Branchepartner en vanaf 2020 hebben we ons aangesloten bij de HISWA-RECRON Business Club als Top Supplier. We werken o.a. voor OTA’s, reisbureaus, dagattracties, vakantieparken, bestemmingen, campings en hotels.

Red is een online marketing bureau dat zich volledig richt op de reis- en recreatie wereld in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Zo zijn we sinds 2015 ANVR Branchepartner en vanaf 2020 hebben we ons aangesloten bij de HISWA-RECRON Business Club als Top Supplier. We werken o.a. voor OTA’s, reisbureaus, dagattracties, vakantieparken, bestemmingen, campings en hotels.

Download onze social media whitepaper

✔️ Social media trends
✔️ Social media tips
✔️ Customer journey           

en meer..     

Social media

Je ontvangt de whitepaper direct in je mailbox!