Afgelopen november 2016 vierden we ons RED Jubileum Congres omtrent ons 10 jarig bestaan. Op deze dag hadden we een aantal interessante gastsprekers als Bas Hoogland, Frank Oostdam, Atilay Uslu en Karl Gillis.

“Je online business doen groeien is mijn doel”

Karls is specialist op het gebied van usability en conversieoptimalisatie en staat zelfs als enige Belg op de derde plek in de lijst van meest invloedrijke Conversie Optimalisatie Experts ter wereld. Thomas Cook, TUI, Coolblue hebben onder andere al kunnen profiteren van zijn adviezen. Tijdens de presentatie op het congres gaf hij ons een hoop goede tips die wij graag met jullie delen. Ken je bezoeker! Velen kunnen de socio-demografische kenmerken van hun bezoeker opnoemen, maar dit is maar een klein stukje van de identiteit van je doelgroep. Stel de juiste vragen en kom erachter welke intentie je bezoeker heeft en wat hun dromen en angsten zijn. Op deze manier kun je beter op deze dromen en hoop inspelen en weet je ook de angsten, barrières en twijfels weg te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de Zoek & Boek boxen op websites waar een vakantie geboekt kan worden. Hier vul je in de meeste gevallen de vakantiebestemming en datum in. Uit onderzoek van Karl Gillis is gebleken dat maar liefst 43% geen bestemming in gedachte heeft, 51% nog niet weet wanneer zij op vakantie willen, al weet 78% wel wanneer zij ongeveer willen gaan en 84% weet wat voor vakantie zij voor ogen hebben. Met deze informatie kun je de bezoeker bijvoorbeeld extra inspireren door verschillende bestemmingen voor zonvakantie, stedentrips of wintersport te tonen.

Geef aandacht aan de beleving op je website Maak het de bezoeker makkelijker. Laat duidelijk zien wat je verkoopt, zodat je bezoeker binnen een seconde weet het aanbod op de website is. En zorg voor zo min mogelijk afleiding Voor elk element op een webpagina moet je een gegronde reden hebben waarom het er staat”. Kortom zorg ervoor dat alles wat geen bijdrage levert aan de conversie ook niet kan zorgen voor afleiding en schrap het. De eerste indruk op je website is bepalend. Wek meteen het interesse en toon dit boven de vouw van de pagina. Dit betekent niet dat je de pagina maar tot de helft moet vullen. Lange pagina’s zijn prima, zorg voor een scroll-intentie. Maak de inhoud overzichtelijk, zodat de bezoeker niet overladen wordt. Liever iets minder dan teveel, zodat de bezoeker niet overladen wordt. “Van witruimte is nog nooit iemand gestorven” Karl Gillis. Hoe stal je het aanbod zo mooi en overzichtelijk mogelijk uit? Besteed aandacht aan foto’s die ook echt een bijdrage leveren aan het geheel om de droom aan de bezoeker te verkopen. Bijvoorbeeld een sfeerfoto van een vakantiebestemming met daarop de doelgroep, zodat de bezoeker zich hiermee kunnen identificeren. Denk ook aan:

  • Toon duidelijk verschil in je aanbod. Bied je verschillende type huizen aan op je vakantiepark? Laat de bezoeker meteen zien waarin de verschillen zitten;
  • Maak de teksten makkelijk verteerbaar, maak gebruik van eenvoudige zinnen en opsommingen;
  • Wees niet te opdringerig;

Haal de conversie binnen Uiteindelijk gaat het erom dat de bezoeker voor conversie gaat. Plaats een opvallende actieknop die niet te missen is. Laat de knop ook onderaan de pagina nog een keer terug komen. Volgens Karl Gillis een garantie dat dit werkt!

Maak gebruik van schaarste en de mening van anderen. De kracht hiervan schuilt in het gebruik van woorden.

  • “Deze aanbieding is alleen bij ons verkrijgbaar”
  • “Dit vakantiehuis is al 5 keer geboekt in de laatste 30 dagen”
  • “Er is nog maar een hotelkamer beschikbaar”
  • “Helaas is het niet mogelijk om hier te reserveren”
  • “Wilt u op de hoogte gehouden worden, zodra dit aanbod weer beschikbaar is?”

Doe het rustig aan…. We willen uiteraard allemaal de contactgegevens van onze bezoeker verzamelen, maar net als bij een eerste afspraakje is het goed om rustig aan te doen. Val de bezoeker niet meteen lastig met een pop-up op de website. Bouw een band op. Bepaalde informatie kun je later in het navigatiepad vragen. Denk aan een overlay die pas opduikt na enkele pagina’s of als de bezoeker de website verlaat. Kortom leer je bezoeker kennen, zorg dat de essentie van je website binnen een fractie van een seconde duidelijk is en maak de bezoekers happy.

Volledige presentatie van Karl Gillis

eye_icon  782 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Lotte Konietzny
Online Marketeer

Meer over Lotte
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?