Je hebt online marketeers vast ooit gehoord over de kwaliteitsscore in Google AdWords. De kwaliteitsscore is een belangrijke factor als het gaat om hoeveel je betaalt per klik. Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder een klik je kost. Dat klinkt wellicht logisch, maar hoe oefen je daar invloed op uit en waar hangt de kwaliteitsscore van af?

Wat is kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore (kw.score) kent een rangorde van 1 tot en met 10. Hierbij is 10 de beste en 1 de slechtste score. In een aantal gevallen wordt de kw.score aangeduid met –, dit geeft aan dat er onvoldoende vertoningen of klikken zijn gegenereerd om de score vast te stellen.

Kort gezegd, geeft de score weer in hoeverre een zoekwoord binnen je AdWords-campagne aansluit op de verwachtingen van een (potentiële) bezoeker. Google beloont de inspanningen die je verricht om de bezoekerservaring te verbeteren zodat deze naadloos aansluit op wat iemand van je website verwacht. Deze ervaring start met een zoekterm van je bezoeker en eindigt op een landingspagina binnen jouw website.

Google beloont dus op basis van relevantie. Indirect zorgt dit ervoor dat internetgebruikers ook in de toekomst weer gebruik zullen maken van de services van Google. Om dat vol te houden, moet de content – ook via advertenties – dus altijd zo relevant mogelijk zijn.

Een voorbeeld: stel dat iemand op zoek is naar damesschoenen, maar een advertentie ziet over T-shirts. De kans is dan klein dat deze persoon doorklikt op de advertentie, dit sluit namelijk niet aan op diens zoekopdracht. De adverteerder heeft blijkbaar wel ingekocht op het zoekwoord ‘damesschoenen’. Hier betaalt hij waarschijnlijk een hoge prijs voor, de relevantie is immers laag. Goede kans dat de kwaliteitsscore in dit geval met een 1 wordt gelabeld.

Hoe wordt de advertentiepositie berekend?

De advertentiepositie wordt middels de Google AdWords veiling bepaald. De veiling is het proces dat plaatsvindt bij elke zoekopdracht via Google om te bepalen welke advertenties worden weergegeven. Tijdens dit proces wordt ook de advertentiepositie van jouw advertentie berekend.

Telkens wanneer een advertentie geschikt is voor weergave bij een zoekopdracht, doet deze mee aan de advertentieveiling. De veiling bepaalt of de advertentie daadwerkelijk wordt weergegeven en op welke advertentiepositie op de pagina.

De veiling werkt als volgt:

  1. Als iemand een zoekopdracht uitvoert, vindt het AdWords-systeem alle advertenties waarvan de zoekwoorden overeenkomen met die zoekopdracht.
  2. Van die advertenties negeert het systeem alle niet-geschikte advertenties, zoals advertenties die een ander land targeten of advertenties die zijn afgekeurd.
  3. Van de resterende advertenties kunnen alleen de advertenties worden weergegeven waarvan de advertentierang hoog genoeg is. De advertentierang is een combinatie van je bod, de advertentiekwaliteit en de verwachte impact van extensies en andere advertentie-indelingen.

Het veilingproces wordt voor elke zoekopdracht via Google herhaald, waardoor de resultaten van elke veiling verschillen, afhankelijk van de concurrentie op dat moment. Daarom is het normaal dat er fluctuaties optreden in de positie van je advertentie op de pagina en in het feit of je advertentie al dan niet wordt weergegeven.

Hoe wordt de kwaliteitsscore berekend?

Er zijn 4 onderdelen waar op gelet wordt in het bepalen van de kwaliteitsscore. Dit zijn ze:

  1. Max. CPC: Binnen elke campagne stel je een bedrag in dat je bereid bent te betalen voor één klik. Als iemand op je advertentie klikt, kost je dat nooit meer dan dit maximumbod op basis van kosten per klik (ofwel ‘max. CPC’) dat je hebt ingesteld. Stel je een maximum CPC-bod in van €2, dan betaal je nooit meer dan €2 voor elke klik op je advertentie. Je CPC-bod is één van de factoren die bepaald wat je advertentiepositie wordt.
  2. Verwachte kliks (CTR): De verwachte klikfrequentie meet hoe groot de kans is dat er op je advertentie wordt geklikt wanneer deze wordt getoond voor een zoekwoord, ongeacht de positie van je advertentie, extensies en andere advertentie-indelingen die de zichtbaarheid van je advertentie beïnvloeden.
  3. Landingspagina: Een landingspagina is een speciale pagina die geoptimaliseerd is voor Google, Bing, Facebook of andere kanalen en erop gericht om bezoekers een bepaalde actie te laten ondernemen. Belangrijk bij een landingspagina is dat de bezoeker de juiste informatie vindt van wat hij verwacht op basis van het zoekresultaat. De landingspagina is dus relevant wanneer de advertentietekst aansluit. Bijvoorbeeld: als je adverteert op luxe vakantiehuizen, link je niet naar een landingspagina die gaat over kamperen.
  4. Advertentierelevantie: De advertentierelevantie geeft aant hoe nauw dit specifieke zoekwoord betrekking heeft op je advertenties. Deze status geeft aan hoe sterk je zoekwoord overeenkomt met de boodschap in je advertenties. Bijvoorbeeld: Als iemand zoekt naar luxe vakantiehuizen (jouw zoekwoord), is jouw advertentie die getoond wordt ook een advertentie over luxe vakantiehuizen en relevant voor waar deze gebruiker naar op zoek is?

Met de bovenstaande elementen van de kwaliteitsscore, je CPC-bod en je advertentie-extensies wordt de advertentiepositie van jouw advertenties bepaald. Dit noem je Ad Rank. De score wordt als volgt berekend:

Ad Rank = CPC bod x Kwaliteitsscore
(Kwaliteitsscore = Verwachte CTR + Landingspagina + Advertentierelevantie)

Zo verhoog je je kwaliteitsscore

Nu je weet welke punten onderdeel zijn van de kwaliteitsscore, geven we je de volgende 10 tips & trucs om je kwaliteitsscore te laten stijgen.

  1. Hogere CTR door korte tijd hogere CPC Wanneer je een korte tijd je CPC-bod verhoogd, kan het zijn dat bepaalde zoekwoorden in positie stijgen. Aangezien de CTR op hogere posities meestal hoger is, zal de CTR toenemen, waardoor je dus een hogere algehele CTR krijgt.
  1. Optimaliseer je uiteindelijke URL De landingspagina is de uiteindelijke URL waarop een gebruiker terecht komt als hij op jouw advertentie klikt. Wanneer de uiteindelijke URL erg verschilt van je advertentietekst of zoekwoorden, kun je deze beter aanpassen. Dit is meestal wat de webbouwer voor je kan doen. De URL’s moeten zoekmachinevriendelijk zijn, omdat dit voor een langere periode kosten kan besparen.
  1. Gebruik ‘branded’ zoektermen Gebruik in een campagne ook ‘branded’ zoekwoorden ofwel je eigen merknaam. Je eigen merknaam als zoekwoord heeft vaak een hoge CTR en scoort daarom vaak hoog. Als er binnen AdWords-campagnes hoge CTR’s zijn, dan kan de kwaliteitsscore op accountniveau toenemen en daardoor dus ook op non-branded zoekwoorden. Extra: wanneer je je eerste campagne start, begin dan met ‘branded’ zoektermen. Zo start je met een hoge CTR. Dit geeft vaak ook een boost in je kwaliteitsscore.
  1. Zorg voor relevante content De content op de landingspagina die je gebruikt in je advertentie moet relevant zijn. Dit betekent dat de advertentietekst overeenkomt met de landingspagina en dus aansluit bij wat de gebruiker verwacht te zien als hij op je advertentie klikt.
  1. Gebruik zoekwoorden in content Gebruik in de content op je landingspagina dezelfde woorden als de zoekwoorden die je in je campagne gebruikt. Wanneer relevante zoekwoorden terugkomen in je content, weet Google dat deze relevant is voor de gebruiker.
  1. Optimaliseer voor een kortere laadtijd Naast relevantie is gebruikerservaring ook erg belangrijk. Wanneer je landingspagina een lange laadtijd heeft, optimaliseer deze dan en zorg dat je website sneller laadt.
  1. Schrijf unieke en aantrekkelijke advertenties Benadruk in je advertenties waarom gebruikers nu op jouw advertentie moeten klikken. Waarin onderscheid jij je als bedrijf? Bied je veilig online betalen aan of heb een arrangement om aan te bieden?
  1. Gebruik een call-to-action Gebruikers die een call-to-action lezen, zijn sneller geneigd om te klikken op je advertentie. Voorbeelden hiervan zijn: boek nu online, reserveer nu, vraag een offerte aan.
  1. Pauzeer zoekwoorden met lage kwaliteitsscore Wanneer een zoekwoord een lage kwaliteitsscore heeft, kun je deze door de advertentie of landingspagina te optimaliseren nog verbeteren als deze genoeg aansluit op de advertentie. Zoekwoorden met een kwaliteitsscore lager dan 5, kun je vaak beter pauzeren. Deze beïnvloedt ook de score van de andere zoekwoorden. Als je hier wel op wil adverteren, adviseren we je om een nieuwe campagne of relevantere advertentiegroep met relevantere advertenties en zoekwoorden aan te maken met dat zoekwoord.
  1. Maak specifieke advertentiegroepen Maak advertentiegroepen aan waarbij je je richt op één product of service. Op deze manier zijn je zoekwoorden en dus je advertenties meer relevant voor gebruikers. Onthoudt dat hoe specifieker je advertenties zijn, hoe relevant deze worden.Het komt er dus op neer dat relevantie het meest belangrijk is. Wanneer je de juiste zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s combineert, is het mogelijk om met een relatief laag budget toch op hoge advertentieposities binnen het zoeknetwerk van Google te adverteren.

Bron: support.google.com