Het zal voor velen geen geheim zijn dat de gemiddelde vakantieboeker enige tijd nodig heeft om zijn/haar beslissing te maken. Dat betekent over het algemeen dat deze doelgroep meerdere websites bezoekt alvorens een boeking plaatsvindt. Hoe blijf je in het geheugen van deze vergelijkers? Naast het bieden van het beste product is het belangrijk weer naar voren te komen via verschillende kanalen: remarketing!

Bereik je doelgroep opnieuw, is in dit artikel de rode draad. Jij bepaalt zelf wie jouw doelgroep is en hoe je deze doelgroep wilt benaderen. Wellicht zijn er meerdere doelgroepen die je allen op een andere manier wilt bereiken. Dit allemaal om de potentiële boeker interessante informatie te bieden zodat deze dichter bij een boeking komt.

Kanalen

  • Display Netwerk
    Google AdWords en Bing bieden de optie om de doelgroep met beeld en/of met tekst te bereiken. Het Google Display Netwerk is uitermate geschikt om afbeeldingen te laten zien die iemand doen laten besluiten terug te keren. De doelgroep ziet deze advertenties dan op sites terugkomen die bij dit netwerk aangesloten zijn. Je ziet dan bijvoorbeeld een advertentie over een mooi vakantiepark in Overijssel terugkomen wanneer je een artikel leest op nu.nl.
  • Zoeknetwerk
    RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) doet dit door middel van tekstadvertenties. Je bereikt als adverteerder personen die de website al eens hebben bezocht en vervolgens een zoekterm gebruiken die overeenkomen met wat jij aanbiedt. Als ik als consument een pagina over accomodaties op Kreta heb bezocht en ik zoek vervolgens op “Kreta”, dan kan het zomaar zijn dat ik een advertentie te zien krijg van diezelfde aanbieder (dit hangt af van welke keuzes de aanbieder heeft gemaakt).
  • Facebook
    Ook via Facebook kunnen mogelijke boekers nogmaals bereikt worden. Het mooie van Facebook is dat je potentiële boekers bereikt zonder dat zij een zoekopdracht uitvoeren.

Communicatie
Het bereiken van eerdere bezoekers van jouw website is een eerste maar nu wil je natuurlijk dat de kans op een boeking zo groot mogelijk is. Belangrijk hierin is de manier van communiceren. Wat wil deze persoon lezen/zien?

Hierbij een aantal tips:

  • Bied kortingen aan
    Zoals gezegd vergelijkt de vakantieganger een hoop. Om de personen die nog niet geboekt hebben te triggeren die vakantie bij jou te boeken kan je overwegen een korting aan te bieden. Hier kan de website op worden ingericht. De kans op een boeking zal toenemen.
  • Benader specifieke paginabezoekers met specifieke teksten
    Een bezoeker die de pagina over “vakantie op Curacao” bezocht heeft willen we benaderen om de betreffende vakantie te boeken. Deze leid je dan niet naar de homepage maar naar dezelfde pagina. De advertentie kan je vervolgens volledig richten op Curacao, hier heeft hij/zij immers interesse in getoond.
  • Doe aan cross-selling
    Iemand die al een boeking gedaan heeft kan wellicht een vlucht aangeboden worden. Denk hierbij goed aan of cross-selling voor jou als organisatie van toepassing is.
  • Sluit de boeker uit of target deze
    Iemand zal niet snel nogmaals een boeking doen op zeer korte termijn, zeg maar gerust dat dit onmogelijk is. Zorg er dus voor dat je geen geld uitgeeft aan degenen die kort geleden al een vakantie bij jou geboekt hebben. Wat had het toch mooi geweest als we wisten wie überhaupt al een vakantie geboekt had. Diezelfde boeker kan je juist in een andere vakantieperiode of het jaar daarop weer targeten. Boekt u weer bij ons?

Testen, testen, testen
Iedere online marketeer, zeker de SEA-expert, is hier bekend mee. Ook bij remarketing is het belangrijk om te blijven testen. Wat wil welke doelgroep lezen, wanneer wordt er het vaakst op advertenties geklikt en wanneer vinden de meeste conversies plaats? Door verschillende advertenties te ontwikkelen en deze voor een langere periode te vergelijken kom je tot een hoop learnings. Heb jij learnings? Deel ze!

eye_icon  675 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?