Wat ooit begon als het 2-koppige bedrijf ‘RED Internet’ groeide in 10 jaar tijd uit naar ‘RED Online Marketing’; hét online marketing bureau waar een team van 8 personen dagelijks de krachten bundelt om het beste uit de (online) recreatie & reisbranche te halen. Een behoorlijke prestatie en tevens mooie mijlpaal: reden genoeg om middels een speciaal Jubileum Congres terug te blikken op de afgelopen 10 jaar. Toch was vooral ook vooruitkijken een belangrijk onderdeel van het congres dat RED op 28 november 2016 organiseerde.

Samen met Frank Oostdam, Bas Hoogland, Atilay Uslu en Karl Gilis deelde RED verschillende learnings over zowel de recreatie & reisbranche als over online marketing. Als ondernemer wil je vrijwel altijd weten hoe je nóg succesvoller wordt in het bedienen van je klanten. RED denkt graag met je mee in hoe je via de online kanalen je bezoeker helpt te kiezen voor diens vakantie. En samen met bovengenoemde sprekers, geven we graag een aantal tipjes van de sluier weg.

Onderscheidend vermogen

Volgens Frank Oostdam – directeur en voorzitter van de ANVR – moeten we meer nadenken over waar we staan en over wat onze rol is binnen de reisbranche. Oostdam: “We verkopen een emotioneel product. Maar, besef je wel dat de toegevoegde waarde al lang niet meer in dat product zelf zit. Het is om die reden belangrijker dan ooit dat je je als reisbedrijf aansluit op de wensen van je klant. Richt je minder op de content en meer op de context. Het gaat er niet zozeer om wat je verkoopt, maar om hoe je het verkoopt.” Oostdams advies voor de toekomst: “Zorg dat je je weet te onderscheiden van je concurrentie. Zorg voor toegevoegde waarde en focus je op klantgerichtheid.

Overtref verwachtingen

Bas Hoogland – voormalig commercieel directeur van Landal Greenparks – is iemand die álles weet van klantgerichtheid. Hoogland werd namelijk uitgeroepen tot de klantvriendelijkste directeur van Nederland in 2014. Hoe je dat wordt, begint volgens Hoogland met de standaardvraag die hij al zijn gasten stelde: ‘hoe kan ik het jou naar de zin maken?’. Hoogland: “Tegen iedereen die zegt ‘Je moet aan de verwachtingen van je gasten voldoen’, zeg ik ‘sodemieter op!’.” Volgens Hoogland is klantvriendelijkheid echt geen hogere wiskunde: “Zorg dat je de verwachtingen van je gasten overtreft, dán zullen ze namelijk naar je terug blijven komen.

Elk detail belangrijk

Hoewel Atilay Uslu – oprichter en eigenaar van Corendon Vliegvakanties – eigenlijk het bescheiden plan had een klein bedrijf op te richten, weet hij nu als geen ander hoe je succesvol wordt in de reisbranche. Zelf is Uslu micro-manager pur sang. Hoewel dat soms een belemmering is, blijkt dit toch onderdeel van zijn succes. Want binnen de reisbranche bestaan er geen details, ieder onderdeel is belangrijk. Belangrijk is ook om te doen waar je sterk in bent en dat doet Uslu als de beste. “Ik ben erg goed met cijfers en getallen. Zelfs als eigenaar van Corendon kijk ik zo nog iedere dag naar hoeveel boekingen er binnen zijn gekomen.” Uslu bundelt de krachten natuurlijk wel. Zo wordt iedere medewerker nauwkeurig geselecteerd in of hij/zij past binnen de bedrijfscultuur van zijn bedrijf.

Bedrijfscultuur

Niet alleen Atilay Uslu, maar ook Bas Hoogland geeft aan dat de bedrijfscultuur ontzettend belangrijk is. Zo sprak Hoogland over dat het enorm belangrijk is dat een hele organisatie als ‘één geheel naar buiten hoort te treden’. Er zou volgens hem dan ook geen onderscheid meer gemaakt hoeven te worden tussen hoofdkantoor en parken of andersom. Om een bedrijfscultuur te laten werken is het dan ook de tip van Hoogland om ‘Bevlogen én LEUKE mensen aan te nemen’. Je medewerker of personeel is namelijk bij uitstek het visitekaartje naar je gasten toe. Vaak krijg je maar één kans om een goede indruk achter te laten.

Duidelijke essentie

Karl Gilis kan, zeker op online gebied, beamen dat je niet veel kansen krijgt om een goede indruk achter te laten. Gilis is één van de meest invloedrijke conversie optimalisatie experts ter wereld en zegt het volgende over die eerste indruk “een bezoeker besluit binnen 2,4 seconden of hij wel of niet op jouw webpagina blijft.” Volgens Gilis is het dan ook raadzaam om na te denken over wat het doel is van je bezoeker in plaats van wat het doel is van je website. “Zet je bezoeker op de eerste plaats en zorg dat de essentie van je website binnen een fractie van een seconde duidelijk is.”

Inzicht in je bezoeker

De conversie optimalisatie expert zette tijdens het congres een aantal feiten over potentiële vakantiegangers op een rij. Gilis: “43 procent van je bezoekers heeft geen bestemming in gedachten en 51 procent weet nog niet wanneer hij of zij wil vertrekken.” Wat bezoekers volgens Gilis wel weten is wat voor soort vakantie ze zoeken, denk aan een zon- of cultuurvakantie. “Met die inzichten in gedachten, wordt het nóg belangrijker om de juiste vragen te stellen. Zorg dat je je bezoekers echt kent. Speel in op de dromen, de hoop, de angsten, de barrières en de twijfels van je bezoekers. Want dat”, zo zegt Gilis, “is onderdeel van onze belangrijkste taak: ‘onze bezoekers happy maken’.”

Jubileum Congres RED

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?