By: Louise Snel Aan: 11-04-2017 In: SEO (Zoekmachine Optimalisatie) Comments: 0
Veelgemaakte SEO fouten

Veel bedrijven willen online beter gevonden worden. Een mooi en belangrijk streven. Het is echter wél belangrijk dit goed aan te pakken. Zeker als het gaat om zoekmachine optimalisatie (SEO). Want hoewel we allemaal fouten maken, zijn de meeste fouten op het gebied van SEO onnodig en vaak erg schadelijk. Voorkom een flater en krijg inzicht in de meest voorkomende SEO fouten:

Relevante zoekwoorden ontbreken

Een tekst zonder relevante zoekwoorden is niet goed voor je online vindbaarheid. Verwerk dus altijd relevante termen in je tekst. Schrijf je over vakantiebestemmingen in Spanje? Neem dan minimaal de termen ‘Spanje’, ‘vakantiebestemmingen’ en ‘vakantie’ op in je tekst. Door hier namelijk slim gebruik van te maken, kom je hoger in de Google Ranking te staan.

Best Practice: selecteer per pagina maximaal 2 á 3 unieke zoektermen om op gevonden te worden. Verwerk deze minimaal in de eerste alinea, (tussen)koppen en laatste alinea.

Vermijd over-optimalisatie

Voorkom over-optimalisatie van zoekwoordenWe weten nu dat het belangrijk is om relevante zoektermen te verwerken in je tekst. Dit betekent echter niet dat dit zoekwoord overdreven vaak in de tekst moet voorkomen. Schrijf je bijvoorbeeld over ‘beveiliging aangescherpt in Tunesië’, dan hoeft deze combinatie van woorden niet 40 x in je tekst terug te komen. Doe je dit wel, dan noemen we dat over-optimalisatie: een veelvoorkomende SEO fout.

Best Practice: Voorkom over-optimalisatie van zoekwoorden, ookwel keyword-stuffing genoemd. Teksten worden hierdoor namelijk vervuild met zoekwoorden, de inhoud staat op de 2e plaats. Wil je goed ranken, dan hoort de inhoud voorop te staan!

Een website is nooit af

Het volgende scenario kennen we waarschijnlijk allemaal: Vlak voor de lancering van een website wordt alles op alles gezet om deze te voorzien van sterke content. Is de website eenmaal live, dan wordt hier nauwelijks nog aandacht aan besteed. Niet per sé een heel harde SEO fout, maar wel zonde. Zoekmachines hechten namelijk grote waarde aan websites die regelmatig van een update worden voorzien.

Best Practice: Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je website, dit kun je doen in de vorm van nieuwsberichten of blogposts.

Voorkom duplicate content

“Beter goed gejat, dan slecht bedacht”, in veel sectoren wordt waarschijnlijk bruikbaar gebruikt gemaakt van deze slogan. Toch is dat voor SEO zeker niet aan te raden! Het kopiëren van andermans teksten getuigd niet alleen van een gebrek aan creativiteit en inzet, het heeft bovendien een negatief effect op je scores in de zoekmachines. Plaats je meermaals duplicate content, dan kunnen de webpagina’s een aantal maande geblokkeerd worden in de zoekmachines.

Best Practice: Schrijf altijd unieke content. Dit is namelijk veel relevanter voor jouw lezers en het wordt beloond door Google: een win-win situatie.

Optimaliseer video en afbeeldingenAfbeeldingen en Video’s zijn niet geoptimaliseerd

Een video of afbeelding wordt als waardevolle content gezien. Niet vreemd, uit onderzoek blijkt namelijk dat een consument binnen 5 tot 10 seconden besluit of een pagina interessant genoeg is om verder te kijken. In deze korte tijd, zijn mensen amper in staat zich te oriënteren op basis van tekst. Beeld daarentegen heeft wél een grote invloed. Hier stuiten we wel op een probleem: als afbeeldingen en video’s niet geoptimaliseerd zijn, kan Google er weinig mee.

Best Practice: Voorzie elke afbeelding of video van alt tags en van een beschrijving waarin je het belangrijkste zoekwoord verwerkt.

Link intern door op je website

Het is goed om naar andere pagina’s binnen je eigen website te linken. Maak hierbij echter niet de fout te veel interne links op te nemen. Dan stuit je namelijk opnieuw op een SEO fout. Ook voor inlinks geldt dat je deze niet moet over-optimaliseren door bijvoorbeeld steeds dezelfde ankertekst te hanteren. Sinds 2012 wordt dit namelijk bestraft.

Verhelp voorkomende SEO foutenBest Practice: selecteer de juiste ankertekst (of anchor tekst) bij een link. Maak met de gekozen woorden duidelijk waar de link over gaat. Verwijs je bijvoorbeeld naar de top 5 vakantiebestemming, zorg dan dat de link geplaatst wordt onder top 5 vakantiebestemmingen. Wat we vaak (foutief) zien gebeuren is: bekijk hier de 5 beste vakantiebestemmingen. Met het woord ‘hier’ kan Google niet zoveel.

Meer SEO fouten verhelpen

Als je je bezig houdt met SEO, zijn er nog veel meer zaken waar je op moet letten. Wil je hier meer over weten? Neem dan eens vrijblijvend contact op.

eye_icon  190 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?