By: Lotte Aan: 14-12-2016 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Elke website heeft wel bepaalde pagina’s die om een bepaalde reden niet meer bestaan, maar nog wel vindbaar zijn in de zoekmachines. Wanneer de bezoeker op deze link klikt in de zoekresultaten krijgen ze een pagina te zien met de HTTP status code “error 404 (not found)”

Voorbeeld 404 Error

Dit geeft niet een al te beste indruk en als de bezoeker op de “back-button” klikt ben je hem hoogst waarschijnlijk voor altijd kwijt. Hoe ontstaan deze 404 errors?

Hoe komt een bezoeker op een 404 pagina?

  • Een pagina wordt geïndexeerd in de zoekmachines, maar is verplaatst;
  • De bezoeker typt een verkeerde url in;
  • De URL van een pagina is gewijzigd, waarbij de oude url niet doorverwezen wordt naar de nieuwe URL;
  • Een pagina die je hebt opgeslagen is niet meer beschikbaar.

Uiteraard wil je voorkomen dat een bezoeker een slechte ervaring krijgt op je website. Probeer te voorkomen dat de 404 pagina überhaupt getoond moet worden. Wijzig je de naam van een URL, verwijs deze dan altijd door naar de nieuwe URL, via een 301 permanent redirect. Hiermee geef je bij de zoekmachines en browsers aan dat de pagina die bezocht wordt permanent is verplaatst naar een andere URL. De verwijzing gebeurt dus automatisch.

Hoe pak je een 404 error het beste aan?

Uiteraard kan het gebeuren dat er toch ergens iets fout staat en deze melding getoond wordt. Denk bijvoorbeeld aan vernieuwde websites, een uitgebreid netwerk aan linkpartners en affiliates, maar ook bij uitgebreide SEA-campagnes.

Stap 1: Toch kan het gebeuren dat er ergens een fout insluipt. Zorg daarom voor een eigen 404 pagina in html of php.

Je kunt de standaard 404 pagina gebruiken, maar die oogt niet erg vriendelijk. Het is al vervelend genoeg dat de pagina niet gevonden kan worden, probeer er dan het beste van de te maken.

  • Zorg ervoor dat je de pagina in dezelfde huisstijl krijgt als de rest van je website;
  • Maak duidelijk dat de gezochte pagina niet meer bestaat of is verplaatst;
  • Biedt een alternatief door een link naar de FAQ of een zoekbalk, zo voorkom je dat de bezoeker je website direct verlaat.

Een paar voorbeelden ter inspiratie:

De 404 pagina van Lego is geheel in stijl:

Voor 404 pagina Lego.nl

Selectie in Google Analytics

Bron: https://www.coolblue.nl/404

Stap 2: Breng in kaart hoe vaak de 404 error opgeroepen wordt. Dit kan op verschillende manieren. Bij het gebruik van de de tool Xenu’s Link Sleuth krijg je een overzicht van alle defecte links op je website. Uiteraard kun je dit overzicht ook in Google Analytics vinden.

Via het linkermenu (Gedrag – Site-content – Alle pagina’s) krijg je een overzicht van alle pagina’s. Weet je de titel van je 404 pagina? Kies bij de primaire dimensie de optie “Paginatitel” en vul bij het geavanceerde zoekveld een deel van de titel in, zodat je hierop kunt filteren.

Stap 3: Maak een automatische rapportage aan, om zo op de hoogte te blijven van de 404 error. Dit kun je in Google Analytics doen via “Aangepast Rapport’.

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?