By: Corné Aan: 09-12-2016 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Afgelopen maand lanceerde Google haar eigen review programma in Nederland: Google Klantenreviews. Voor Google een manier om haar kennis en content uit te breiden en voor verkopers een manier om beoordelingen te verzamelen en vertrouwen toe te voegen. Plus de beoordelingen krijgen een connectie met de verkopersbeoordelingen extensie in Google AdWords; ook wel oranje sterren genoemd.

google-klantenreviews-koppeling-met-google-adwords-verkopersbeoordelingen

Wat is Google Klantenreviews?

Met Google Klantenreviews kun je dus beoordelingen verzamelen van je klanten. Google gaat hiermee de strijd aan met o.a. Trustpilot, Feedback Company, KiyOh, Klantenvertellen, ekomi en degelijke. Het voordeel van Google Klantenreviews? Het is volledig gratis.

Is Google Klantenreviews ook voor mij?

Als jij klanten of gasten hebt die op je website iets boeken, reserveren of kopen, dan kun je ook gebruik maken van Google Klantenreviews. Reviews die je verzamelt dragen volgens Google namelijk bij aan uw verkopersbeoordeling. Dit is een beoordeling die gebaseerd is op o.a. reviews vanuit Trustpilot, The Feedback Company en dergelijke (onafhankelijke dataproviders genoemd) en je eigen verkopersbeoordelingen in Google

Google AdWords verkopersbeoordelingen (oranje sterren)

Google Klantenreviews krijgt ook een koppeling met de verkopersbeoordelingen extensie in Google AdWords en Google Shopping. Voor onze branche is dat interessant, aangezien zo jouw AdWords advertenties voorzien worden van oranje sterren, mits je aan de voorwaarden voldoet. Zo dien je onder andere minimaal 150 unieke reviews te hebben ontvangen in het afgelopen jaar, met gemiddeld 3,5 sterren. Dat deze verkopersbeoordelingen zin hebben, blijkt uit onderzoek van Google. Advertenties met verkopersbeoordelingen leveren gemiddeld een 10% hogere CTR op.

Klantenreviews instellen

Google beschrijft het proces om Google Klantenreviews in te stellen uitgebreid op deze pagina. Zo wordt snel duidelijk dat je een Merchant Center nodig hebt om de Klantenreviews te kunnen inzetten.

  1. Ga naar je Betalingsprofiel en log in
  2. Selecteer in het rechter dropdown-menu  “Merchant Center-programma’s”
  3. Accepteer de Programma-overeenkomst nadat je hebt geklikt op “Aan de slag” 
  4. Daarna zorg je ervoor dat de aanmeldcode aan je website is toegevoegd
  5. Als je het leuk vindt, kun je vervolgens de Websitebadge voor Klantenreviews implementeren op je website

Werkt Google Klantenreviews ook voor de reis- en recreatiebranche?

Google zelf zegt over de functie het volgende:

” Google Klantenreviews vereist dat u de aanmeldoptie voor enquêtes na het afrekenen aan alle gebruikers toont. Gebruikers die zich aanmelden, ontvangen vaak een e-mail van Google Klantenreviews waarin hen wordt gevraagd hun ervaring te beoordelen. “

De enquête verschijnt dus direct na het afrekenen. In de reis- en recreatiebranche vind de échte beleving vaak pas later plaats. Denk hier dus goed over na als je start met het verzamelen van klantenreviews via Google.

Daarbij komt dat Google de enquête verstuurd, uit naam van Google. Jouw boekers, klanten of toekomstige gasten ontvangen dus van Google een bericht. Niet van het reisbureau, vakantiepark, hotel of de camping waar men geboekt heeft. 

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?