23aug

Maandag 25 juli maakte Google het bekend: “conversie meting wordt nog simpeler gemaakt”. Vanaf 1 september zullen de geconverteerde klikken namelijk verdwijnen uit Google AdWords. Een metric die al sinds 2001 te gebruiken valt in AdWords, maar dus vanaf 1 september 2016 zal verdwijnen. Het einde van de geconverteerde klikken in AdWords.

Een leven na AdWords geconverteerde klikken

Er is zeker een leven na het verdwijnen van de geconverteerde klikken. De statistiek zal opgevolgd worden door “Conversies”, welke door veel adverteerders al gebruikt wordt om AdWords campagnes door te meten. Volgens Google zijn er veel voordelen verbonden aan de switch naar conversies.

Wil je meer weten over de aanpassingen omtrent conversie meting? Volgende week geeft Roy Platje een gratis webinar o.a. over Expanded Text Ads en conversie meting! Schrijf je hier snel in  om een plekje te bemachtigen <<< VOL=VOL

Conversies vs. geconverteerde klikken

Met het gebruiken van conversies profiteer je als adverteerder van de nieuwe attributie-modellen die Google AdWords kent. Zo kun je naast last-click ook andere attributie modellen gebruiken. Ook zullen cross-device conversies en winkelbezoeken (standaard) in de kolom conversies gemeten worden. “Geconverteerde klikken” kan dit bijvoorbeeld niet meten.

geconverteerde klikken vs conversies in adwordsAanpassingen na verdwijnen geconverteerde klikken

Mocht je “Conversies” al gebruiken voor rapportage en / of bod optimalisatie, dan is er geen actie vereist. Mocht je dit nog op basis van geconverteerde klikken doen, dan zijn er wel een aantal aanpassingen benodigd voor een goede Google Adwords conversie meting.

Wil je hier met ons over sparren, of willen weten hoe je de meting het beste kunt overzetten. Bel of mail gerust!

  • Bepaal welke conversie-acties je straks onder de kolom “Conversies” wilt meten. Denk aan: boekingen, nieuwsbrief inschrijvingen, brochure aanvragen etc.
  • Weet of je elke conversie na een klik wilt meten, of slechts 1 conversie;
  • Pas (wanneer nodig) conversie waardes aan;
  • Controleer de huidige cross-device conversies, die vanaf september automatisch in de kolom “Conversies” worden opgenomen;
  • En last but not least… Download alle historische gegevens over “Geconverteerde klikken” die je wilt bewaren. Bijvoorbeeld “Geconverteerde klikken”, verdeeld over iedere maand van het jaar.
Archief