23aug

Google is al langer bezig met aanpassingen van de Google AdWords advertenties. Nu zullen ook de standaard tekstadvertenties vervangen worden door de uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads). Dit betekent dat de standaard tekstadvertenties vanaf die datum niet meer toegevoegd of bewerkt kunnen worden in je account. Je moét als adverteerder wel Expanded Text Ads (ETA) gaan gebruiken. Vanaf 26 oktober 2016 zullen de uitgevouwen tekstadvertenties de standaard worden.

In navolging van Google AdWords lanceerde Bing Ads onlangs ook de Expanded Text Ads.

Wat zijn Expanded Text Ads?

Uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads) verschillen van standaard tekstadvertenties in een aantal opzichten. Dit zorgt ervoor dat de huidige standaard tekstadvertenties aangepast dienen te worden. Wat er veranderd…

  • twee headers van maximaal 30 tekens (voorheen 1 header);
  • één beschrijvingsregel van maximaal 80 tekens (voorheen 2 beschrijvingsregels);
  • één zichtbare URL, hiervoor wordt het domein van de uiteindelijke URL gebruikt;
  • twee extra velden (optioneel) om extra informatie aan de zichtbare URL van de advertentie toe te voegen (maximaal 15 tekens).

expanded text ads visual

Impact van de uitgebreide tekstadvertenties op je campagnes

Google heeft aangekondigd dat je geen standaard tekstadvertenties meer kunt maken of bewerken, vanaf 26 oktober 2016. Je wordt dus gedwongen om na deze datum de Expanded Text Ads te gebruiken.

De uitgebreide tekstadvertenties zullen op dekstop, tablet en mobiel verschijnen. Dit betekent dat mobile preferred advertenties niet meer beschikbaar zijn.

Ideeën voor extra ruimte Expanded Text Ads

Wat vast staat is dat adverteerders extra ruimte krijgen in hun tekstadvertenties. De vraag is nu natuurlijk, wat je hiermee kunt doen…

  • Er is nu voldoende ruimte om acties en kortingen te communiceren in je advertenties. Bijvoorbeeld in kopregel 2. Denk hierbij aan: last minutes, vroegboek kortingen, acties voor de herfstvakanties etc.
  • Je zou de ruimte ook kunnen gebruiken om je merknaam beter naar voren te laten komen. Als je een sterk merkt hebt kan dit zorgen voor een hogere CTR. Heb je een iets minder bekend merk, kun je er ook zo voor zorgen dat de doelgroep die naar jouw product op zoek is je merknaam leert kennen;
  • Extra ruimte = extra tekst. Een andere optie is deze extra tekst te gebruiken om de kwaliteitsscore van jouw campagnes te verhogen;

Alle huidige advertenties omzetten in ETA

Wij adviseren daarom ook om nu je oude standaard tekstadvertenties alvast om te zetten naar ETA. Zo kun je nu alvast testen en experimenteren, aangezien de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties in Google AdWords ongetwijfeld effect gaan hebben op de CTR en / of conversieratio in je campagnes.

Zo zien wij vaak significante verschillen tot 50% in positieve en negatieve zin op CTR en conversieratio’s.

Wil je hier met ons over sparren, of willen weten hoe je  alle advertenties kunt overzetten. Bel of mail gerust!

De migratie van de Expanded Text Ads in Nederland zal verschuiven naar minimaal 31 januari 2017 volgens searchengineland.com.

ETA tips

  • Test meerdere versies!
  • Focus op het testen van de eerste twee headlines
  • Gebruik wat werkt in je standaard tekstadvertenties
  • Meer tekst is niet altijd beter, kijk naar je concurrentie
  • Voeg niet aan iedere advertentie dezelfde ETA toe
  • Kijk naar wat relevant is voor de zoekopdracht en de potentiële gast, klant of reiziger

Bedenk bij alles wel wat je zo uniek maakt en wat de concurrentie communiceert….

Kortom, ga snel aan de slag en zorg dat je op tijd alles omgezet hebt. Zie je het niet zitten, wij helpen je uiteraard ook graag.

eye_icon  3612 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Corné den Braber
Online Marketeer

Meer over Corné
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?