By: Tijmen Pars Aan: 15-05-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Eerder las je hier waarom het zeer lucratief kan zijn één of meerdere Youtubecampagne(s) in te zetten binnen jouw online marketingstrategie. De volgende stap is het (laten) ontwikkelen van een video en vervolgens het inzetten er van. Dit artikel is gericht op de laatste stap. Leer meer over InStream-, video discovery- en bumperadvertenties.

Strategie
Zonder strategie heeft een campagne niet veel zin, dat geldt ook voor een Youtubecampagne. Stel je zelf dan ook altijd de vraag: wat wil ik bereiken? Je wilt videomateriaal inzetten dus hoogstwaarschijnlijk heb je al een keuze gemaakt binnen de strategie. Videocampagnes kunnen ingezet worden voor (op volgorde van relevantie):

  • Branding (van de gehele brandname of van een onderdeel)
  • Voorlichting
  • Verkeer
  • Leads
  • Sales

Je kan de advertentie laten zien aan mensen die de website nog nooit bezocht hebben of aan mensen die de website al eerder bezocht hebben. Dat laatste noemen we retargeting. Ook dit kan onderdeel zijn van de strategie.

Tip: kies er voor verschillende video’s te laten zien aan andere doelgroepen. Iemand die al eens eerder een boeking bij jou heeft gedaan haal je over met een video die de voordelen van een jaar of seizoen laten zien. Iemand die nog nooit geboekt heeft wil je kennis laten maken met jouw merk.

Instellingen
Wanneer de video(s) gereed is/zijn om in te zetten (lees hier de tips), dan kan het adverteren beginnen. Youtubecampagnes regel je in vanuit de Google AdWords-interface.

Doorloop de volgende stappen om te starten met een Youtubecampagne:

  • Start een nieuwe campagne en selecteer Video, videoadvertenties op Youtube en internet
  • Zorg er voor dat het Youtubekanaal waar de betreffende video op staat gekoppeld is aan het Google AdWordsaccount dat gebruikt wordt
  • Kies voor de gewenste videoadvertentie-indeling
  • Bepaal het budget en de maximale kosten per weergave
  • Doorloop andere instellingen zoals taal en locaties maar ook de netwerken die je wilt targeten

Nu de instellingen goed staan kan het leuke werk beginnen. Er zijn verschillende typen videoadvertenties die ingezet kunnen worden.

InStream-advertenties
Kijkers hebben de mogelijkheid om de video na 5 seconden over te slaan. Binnen Google AdWords kan je de statistieken inzien zodat je de campagne en advertenties op waarde in kan schatten.

Gebruik de URL van de video, kies een geschikte zichtbare URL en geef de video een naam. Omdat je mogelijk meerdere video’s gebruikt is het van belang om de naam te laten aansluiten op de content.

Tip: Gebruik een video met kenmerken van het seizoen waarvoor je bezoekers wilt trekken. Als je adverteert voor de wintermaanden dan zijn mensen met dikke kleding en mutsen en besneeuwde daken opties. In de zomer laat je dan weer zwemmende kinderen en een zonsondergang zien.

Video discovery-advertenties
Dit zijn advertenties die zichtbaar zijn boven en naast video’s op Youtube in de omgeving waar je een zoekopdracht hebt uitgevoerd. De advertentie bestaat uit een miniatuurafbeelding uit jouw video en een stukje tekst. Met deze elementen probeer je de gebruiker over te halen de video te bekijken. In Google AdWords kan je een geschikte miniatuur kiezen. Zorg ook voor een stukje tekst die de beleving van de video omschrijft, zoals “Toe aan de Turkse kust?”. Er worden alleen kosten in rekening gebracht wanneer er op de afbeelding gedrukt wordt.

Bumperadvertenties
Dit zijn korte videoadvertenties, van maximaal 6 seconden, die voor, tijdens of na een andere video afgespeeld worden. Deze kunnen niet overgeslagen worden door de kijker. De manier van bieden is wel anders dan de andere typen advertenties. Je maakt hierbij gebruik van het model kosten per duizend vertoningen (CPM). Wanneer je hier gebruik van wenst te maken is het noodzakelijk een korte video te ontwerpen. Je kan ook de beste stukjes uit de grotere video gebruiken en hier wat tekst in monteren.

eye_icon  179 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?