Het is alweer even geleden… vorig jaar november vierden we ons RED Jubileum Congres omtrent ons 10 jarig bestaan. Een mooie gelegenheid om sprekers als Bas Hoogland, Frank Oostdam, Karl Gilis en Atilay Uslu uit te nodigen.

Martin van Kranenburg interviewde Atilay Uslu

In 2000 startte Atilay Uslu het welbekende Corendon op. Een miljoenenbedrijf, tegenwoordig bekend van Cor en Don, met eigen hotels en een airline. Hoe ziet het leven van zo’n succesvolle ondernemer er nu uit en wat kunnen we ervan leren?

Weet wat er speelt

’s Morgens kijkt Atilay altijd naar het nieuws. Wat gebeurt er in de wereld? Hoe kunnen we daarop anticiperen? De huidige situatie in de wereld leert dat dit belangrijk is voor een ondernemer in de reisbranche. Weet wat er speelt!

Neem risico en wordt onafhankelijk

Van de zolderkamer in 2000 naar een miljoenenbedrijf nu. In een dergelijk proces zijn verschillende keuzes belangrijk om zo te kunnen groeien. Voor Atilay is het antwoord simpel. Het starten van de eigen airline in 2005 (Turkse airline) en 2011 (Nederlandse airline). Dit maakte Corendon onafhankelijk in de reiswereld. De volgende stap in 2013 was het starten met hotels. Risico nemen om onafhankelijk te worden is het motto.

Het draait om de accommodatie en bestemming

Zelfs had Atilay eerder met de hotels willen starten dan met de airline. Airlines, transfers, busreizen etcetera zijn volgens Atilay niks meer of minder dan vervoer. Het draait om de accommodatie en de bestemming. Dat is vakantie voor mensen.

Denk aan je bedrijfscultuur

“Iemand kan slim zijn, maar een medewerker moet binnen de bedrijfscultuur van Corendon passen en betrokken zijn bij het bedrijf.” Een statement dat Atilay maakt tijdens het interview. Ben jij verantwoordelijk voor het aannemen van personen? Kijk dan eens of iemand binnen je bedrijfscultuur past.

Interne motivatie is een belangrijke drijfveer

Martin stelde Atilay de vraag of hij nogmaals iets in de reisbranche wilde starten, expliciet een touroperator. Atilay antwoord “Nee, maar dit was ook niet mijn bedoeling”. Doelstelling was ooit een bedrijf op te bouwen om van te kunnen leven. Toch groeide dit uit tot de speler die Corendon nu is. Interne motivatie is dus een enorm belangrijke drijfveer tot succes.

Afscheid nemen als micro manager

Micro manager zijn kan zorgen voor een belemmering in groei. Atilay zelf was altijd bezig met “Hoe veel boekingen hebben we gisteren behaald”. Maar je moet ook afscheid kunnen nemen! Atilay nam de moedige beslissing om Steven van der Heijden aan te stellen als CEO van Corendon.

Toekomstvisie

Atilay somt op waar Corendon als merk momenteel voor staat:

  • “Je gulden is een daalder waard”
  • Turkije
  • Cor & Don
  • Luxe vakanties

Als bestemming is Turkije niet alleen genoeg voor Atilay. Hij wil graag dat er nog twee bestemmingen worden toegevoegd aan het aanbod van Corendon. Denk ik aan Corendon? Dan moet je niet alleen meer aan Turkije denken, maar moeten hier nog twee bestemmingen bij.

Volledig interview met Atilay Uslu

eye_icon  597 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Corné den Braber
Online Marketeer

Meer over Corné
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?