Afgelopen dinsdag en woensdag stond het Novotel Amsterdam City in het teken van EyeforTravel. Onze collega Corné was aanwezig bij EyeforTravel 2015 in Amsterdam en schreef een liveblog over een parallelsessie waar mobile strategy het onderwerp was.

Het volledige artikel is gepubliceerd op Travelnext.nl. Lees hieronder een korte recap.

Een mobiele strategie is geen keuze meer

Ivan vertelde tijdens EyeforTravel over de uitdagingen die hij dagelijks meemaakt op het gebied van online strategie 30% van hun omzet komt van mobiele apparaten. Inmiddels wordt bijna 81% van alle mobiele searches via een mobiele telefoon gedaan. Volgens hem wil een gebruiker mobiel informatie vinden, geïnspireerd worden en kunnen boeken.

Voor Worldhotels liet de Chinese markt liet een nog absurder beeld zien. Het aandeel mobiele boekingen, ten opzichte van het totaal aantal online boekingen, steeg van 11% in 2014 naar 41% in 2015! Mobiel is geen keuze meer.

Zijn phablets een nieuwe trend?

Naast de cijfers presenteerde Ivan ook een aantal trends. Een daarvan was het gebruik van phablets. Ivan verwacht dan ook dat voor zijn merken de phablet het snel van de tablet en desktop gaat winnen. Kerstin (Worldhotels) en Front Page merkten terecht op dat dit ook aan het type product ligt. Een vlucht van €200 boek je nu sneller mobiel (via smartphone of phablet) dan een cruise van €3.000.

Wearables worden wél de nieuwe trend

Althans, als we Kerstin Steinberg mogen geloven. Zij ziet de invloed van deze wearables als groot voor de reisbranche. Je draagt een wearable bij je, dus snelle oplossingen zijn voor handen. Het draait hierbij puur om gemak.

Unbundling is mobiel van belang

Ivan noemde hierbij als voorbeeld Facebook, met de aparte mobiele applicaties voor o.a. Messenger, Groups en Paginabeheer. Een goed idee , omdat de functies van die apps anders zijn dan de functie van Facebook zelf denkt Ivan. Zo creëer je gemak voor de eindgebruiker.

Mobiele website of mobiele app?

“Wanneer kies je voor een mobiele site en wanneer voor een app?” Veel mensen in de zaal vroegen zich dit af. Oplossing: kijk goed naar jouw product en de doelgroep. Apps gebruikt men alleen om een speciale gebruiksreden, dus moet waarde bieden aan gebruikers. Met vindbaarheid als doel kun je beter gaan voor een mobiele website.

Kijk eens naar andere branches

Kijk verder dan de reisbranche alleen. Ook in andere branches is men bezig met mobiel en het creëren van nieuwe strategieën. Twee voorbeelden van innovatieve apps voor Kerstin lees je in het Travelnext artikel.

Massaal investeren in mobiel

Waarom hotels nu moeten investeren in mobile? Alles moet goed zijn in een hotel. Goed eten. Goed bad. Goede medewerkers aan de receptie. Maar de omgeving veranderd. In de autowereld tel je ook niet meer mee zonder hybride model. Wil je niet alleen van OTA’s afhankelijk blijven, investeer dan in mobiel!

Meer over online marketing strategie?

Wil je meer weten over online marketing strategieën of wil je meer informatie over EyeforTravel 2015? Neem vrijblijvend contact met ons op!

RED Online Marketing
Prins Clausstraat 38
3433 EP Nieuwegein
Utrecht

info@redonlinemarketing.nl
030 27 46 549