Sinds deze week test Google langzaam met de uitrol van haar nieuwe layout van de SERP; de zogenoemde Search Engine Results Page. Letterlijk vertaald zoekresultatenpagina. Opnieuw een ontwikkeling die de desktop versie van Google steeds meer op de mobiele versie laat lijken. Zo waren er eerder dit jaar aanpassingen aan de advertenties zoals Top 4 Ads en Expanded Text Ads. Allen met als doel de Google layout op de SERP gelijk doen laten lijken op mobiel en desktop.

Oude Google SERP layout voor de zoekopdracht "vakantie spanje"

oude serp google

Google SERP's nieuwe layout

nieuwe google layout serp

Effect van nieuwe layout

Er zijn een aantal effecten van de nieuwe layout. De grootste verandering op de nieuwe SERP is de indeling in blokken. Dit betekent dat advertenties en organische resultaten “los” staan van overige resultaten. Het doet advertenties en organische resultaten weer op elkaar lijken, goed te zien op het eerste screenshot met de zoekopdracht vakantie spanje. Het resultaat van neckermann.nl lijkt in eerste instantie veel op het resultaat van sunweb.nl.

Andere opmerkelijke feiten na de aanpassing

  • Er worden nog steeds 11 resultaten getoond, net als op de “oude” resultatenpagina;
  • Naast het groene label Adv. is er nog maar weinig onderscheid tussen organische en betaalde resultaten;
  • Meer ruimte tussen resultaten.

Impact op Google AdWords

Het is lastig te zeggen welke invloed deze layout aanpassing op de Google SERP heeft op Google AdWords advertenties. Op twee manieren worden de ads beïnvloed. Enerzijds lijken de resultaten steeds meer op organische resultaten en springen deze advertenties steeds minder in het oog. Logischerwijs zou dit een verlaging in de CTR opleveren.

Toch kan het zomaar zijn dat deze aanpassing juist voor een verhoging van de CTR gaat zorgen. Resultaten nemen steeds meer ruimte in en gebruikers moeten steeds verder naar beneden scrollen om organische resultaten te vinden. Dit betekent dat gebruikers bijna niet om een klik op een advertentie heen kunnen. Kijk er dus niet gek van op dat de CTR op top 4 advertenties verder gaat stijgen als Google deze test verder uitrolt.

Testen, testen, testen…

De uitrol van de nieuwe layout is een test van Google. Als je zeker wilt weten welke invloed dit heeft op je Google Adwords resultaten, blijf dan testen! Net als Google doet 😉

Archief