By: Marjolijn Aan: 28-02-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0
Smartphone gebruiken voor reizen

Vandaag de dag – waar de smartphone niet meer weg te denken is uit onze moderne maatschappij – wordt de smartphone ook veel gebruikt om beslissingen te nemen omtrent reizen. Denk hierbij aan reisapps en mobiele websites. Om marketeers een beter inzicht te geven in deze ontwikkeling, heeft Google samen met marktonderzoeksbureau Ipsos een enquête uitgezet onder smartphone-gebruikers om meer te weten te komen over hoe telefoons zijn uitgegroeid als een kritische reisgids vóór, tijdens en na het reizen. Het gaat hier om smartphone-gebruikers in de Verenigde Staten, met een leeftijd tussen 18-64 jaar oud en die frequent internet gebruiken via de smartphone. De uitkomst van het onderzoek geeft de rol weer van de smartphone in het maken van reisbeslissingen.

Belangrijkste bevindingen

De belangrijkste bevindingen van het marktonderzoek:

  1. Smartphones zijn reisgidsen Meer dan de helft van de smartphone-gebruikers gebruikt de smartphone voor ‘I-want-to-go’ momenten. Meestal zijn ze op zoek naar kortingen en activiteiten om te doen vóór en tijdens de reis.
  1. Apps zijn voor loyaliteit en gemak Reizigers gebruiken zowel apps als mobiele websites, maar allebei voor verschillende doeleinden. Apps worden vaker gebruikt om loyaliteitsprogramma’s te volgen en voor toegang tot digitale instapkaarten, terwijl mobiele websites vooral gebruikt worden voor research naar activiteiten.
  1. Eenvoud is key Het meest waardevolle binnen een reisapp voor consumenten is het gebruiksgemak en de navigatie. Dit is bijna twee keer zo belangrijk dan wat een app daarnaast nog te bieden heeft.
  1. Telefoongeheugen is een dealbreaker Teveel geheugen innemen is het #1 app-gerelateerde probleem dat er voor zorgt dat smartphone-gebruikers een reisapp verwijderen. Echter, mensen geven een app nog een kans als er wijzigingen zijn aangebracht.

Gratis apps

De meeste mensen hebben nog nooit betaald voor een reisapp. Wie er wel voor hebben betaald, daarvoor zijn content en reviews de drijfveer.

Interactie

Smartphones zijn uitgegroeid tot een to-go bron voor bijna elke reisbehoefte. Zo’n 44% zoekt naar kortingen of aanbiedingen. Verder wordt er gezocht naar onder andere:

  • opties voor het nemen van een vlucht en de vliegtijden,
  • informatie over activiteiten om te doen vóór en tijdens de reis,
  • informatie over accommodaties,
  • video’s over de accommodatie,
  • informatie over de lokale omgeving.

Maandelijks gebruik

De gemiddelde gebruiker heeft 2,3 reisapps geïnstalleerd op zijn/haar smartphone. Van de reisapps die zijn geïnstalleerd, wordt meer dan de helft ten minste eenmaal per week gebruikt. En 58% van de deze apps worden maandelijks gebruikt.

Waarom komt een gebruiker weer terug?

Wanneer apps niet geheel naar behoefte werken, haken gebruikers af. De app krijgt nog een kans als er wijzigingen zijn aangebracht. Daarbij vindt de gebruiker het belangrijk dat de app onder andere:

  • gemakkelijk in gebruik is,
  • goede kortingen/aanbiedingen aanbiedt,
  • bruikbare meldingen geeft,
  • uitstraling heeft,
  • persoonlijke voorkeuren opslaat.

Voorbeeld van een reisapp: TripAdvisor

De mobiele app van TripAdvisor is gratis en eenvoudig te gebruiken. Hieronder lees je waarom.

Reisapp TripAdvisor
  • Bekijk miljoenen beoordelingen, meningen en reizigersfoto’s.
  • Vind het hotel dat het beste bij je past. Je kunt ook uit winnaars van de Travellers’ Choice Awards kiezen.
  • Zoek restaurants op soort eten, prijs en waardering.
  • Ontdek leuke activiteiten en bezienswaardigheden op elke bestemming.
  • Vergelijk de prijs van vluchten en vind de beste deals.
  • Gebruik ‘In mijn buurt’ om opties in de buurt te ontdekken.
  • Stel al je reisvragen in het forum.
  • Voeg je eigen beoordelingen en foto’s toe.
  • Download kaarten, beoordelingen en je opgeslagen items voor meer dan 300 steden wereldwijd gratis op je telefoon. Zo vermijd je dure dataroaming-tarieven terwijl je op reis bent.

Benieuwd naar de rest van de bevindingen? Bekijk hier het overzicht met de uitkomsten!

eye_icon  570 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Marjolijn Venderbosch


Meer over Marjolijn
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?