Waarom zijn teksten op je website zo belangrijk? YouTube staat toch voor de ‘nieuwste vorm van content’? Ook een foto zegt meer dan 1000 woorden? Fout! Online gelden (voorlopig) nog andere regels. De vorm van jouw webtekst bepaalt hoe hoog je scoort in Google en of bezoekers doen wat jij ze het liefst ziet doen op jouw site. Zelf scoren in Google? Bekijk dan onderstaande tips om goede webteksten te schrijven.

Hoog scoren in Google belangrijk

Je schrijft een tekst niet voor niks. Bezoekers moeten jouw pagina gemakkelijk kunnen vinden en er wat aan hebben. Wist je dat 98% van de internetters zoekmachines gebruikt om informatie te vinden? Bedenk maar eens hoe vaak jij per dag ‘even’ iets Googelt. Lekker makkelijk! En zeg eens eerlijk, kijk jij verder dan de eerste pagina? Precies: ‘nee’! En juist daarom is de online vindbaarheid zo belangrijk!

Hoe schrijf je SEO teksten?

Een goede SEO tekst schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je enorm je best gedaan op een goede tekst voor je website, leest niemand hem. Herkenbaar? Onthoud goed dat je een tekst schrijft voor je bezoekers. Stel jezelf vooraf daarom eerst de volgende vragen:

  1. Wat is het doel van de pagina?
    Wil ik verkopen? Informatie verstrekken of juist inspireren?
  2. Voor wie schrijf je de pagina?
    Is je doelgroep jong of schrijf je juist voor een ouder publiek? Let altijd op je tone of voice.
  3.  Wat hoop je dat de lezer na afloop doet?
    Een reis boeken, doorklikken of is je doel juist dat de klant vaker terugkomt?

Bepaal zoekwoorden om de juiste content te creëren

Geen zin en/of tijd om je te verdiepen in alle tools die er zijn om de juiste zoekwoorden te vinden? Gebruik Google Suggest. Het is een gratis en makkelijke manier om zelf zoekwoorden te vinden. Type een term in Google en de zoekmachine vult hem aan met veelgebruikte suggesties. Tik bijvoorbeeld: ‘Op vakantie’. Je ziet dan direct de meest voorkomende combinaties.

Contentmarketing: Hoe schrijf je goede content voor je website?

Actief en wervend content schrijven

Nu je de belangrijkste zoekwoorden weet, kun je echt aan de slag gaan. Goede content schrijf je alleen wanneer je bij je eigen vakgebied blijft en kennis kunt delen. Voor jou is dit makkelijk te schrijven en dat levert teksten op waar de bezoeker wat aan heeft. Én juist daardoor goed gevonden worden. Tip; schrijf in ‘Jip en Janneke taal’ en gebruik niet te veel vakjargon. Zo begrijpt iedere bezoeker waar de tekst over gaat en krijg je minder te maken met afhakers.

Zet de belangrijkste tekst bovenaan

De online bezoeker neemt niet de tijd om alle content te lezen. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk om de juiste informatie te vinden. Volgens onderzoek door de Nielsen Norman Group worden webpagina’s in een ‘F-patroon’ door bezoekers gelezen. De F staat in deze ook voor FAST. Als eerste zal een gebruiker horizontaal kijken, dat is de bovenste lijn van de letter F. Vervolgens gaat hij naar beneden en leest daar ook horizontaal, dat is de korte lijn van de letter F. Wat betekent dit voor jouw content? Gebruikers lezen tekst niet grondig. Als ze dit wel doen is dat een uitzondering, al helemaal als mensen ergens naar op zoek zijn. Het komt voor, echter wel zelden. De eerste 2 alinea’s moeten tevens de meest belangrijke informatie bevatten.

Contentmarketing: Hoe schrijf je goede content voor je website?

Maak gebruik van alinea’s en tussenkopjes

Tussenkopjes zijn belangrijk. Voor de leesbaarheid en begrijpelijkheid van je tekst, voor de scanbaarheid van je tekst, voor het aangezicht van je tekst en ook voor de vindbaarheid van je tekst. Ook Google houdt van tussenkopjes. Verwerk in deze kopjes de juiste zoekwoorden.

Zo schrijf je webteksten als een pro

Hieronder een checklist om stapsgewijs tekst te schrijven voor je website:

  1. Pas de toon van de tekst aan op je doelgroep.
    – Gebruik bijvoorbeeld “Jip en Janneke taal” om het gebruiksvriendelijk te maken.
  2. Bevat de tekst een titel? En komen hier zoekwoorden in voor?
    – Probeer de zoekwoord(en) voorin in de titel te zetten.
  3. Zorg voor kopteksten boven de alinea’s en vermeld hier ook zoekwoorden in.
  4. De eerste alinea of inleiding is een samenvatting van de gehele tekst.
    – De overige alinea’s worden gebruikt om een onderwerp of aspect nader toe te lichten.
    – Zorg ervoor dat elke alinea tenminste één zoekwoord bevat.
    – Maak een alinea niet langer dan maximaal 5 regels.
  5. Lees de tekst nog eens helemaal door. Leest het gemakkelijk? En is het duidelijk welke boodschap er vermeld wordt?
  6. Update de tekst regelmatig. Dit zorgt ervoor dat de website actief is en interessant wordt en blijft voor bezoekers.

Meer SEO tips?

Als je je bezig houdt met content, zijn er nog veel meer zaken waar je op moet letten. Wil je hier meer over weten? Neem dan eens vrijblijvend contact op.

eye_icon  58 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Jennifer van Bastelaar
Content Specialist

Meer over Jennifer
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?