By: Corné Aan: 08-09-2011 In: Email Marketing Comments: 0

BoekVandaag.nl was een van de genomineerden die tijdens de Email Marketing Conferentie 2011 de ongezonden case mocht presenteren. De case had betrekking op de optimalisatie van e-mail en nieuwsbrieven voor mobiele devices.

Mobiel steeds belangrijker voor e-mail

Op dit moment (8 september 2011) is meer dan 50% van de verkochte mobiele telefoons een smartphone, en meer dan 1/3 van het totaal aantal telefoons is in staat om email op te verzenden en te ontvangen. Voor BoekVandaag.nl is het van belang dat de mail ook goed te lezen is op de mobiel.

Voor de start van de case kwam 9% van het verkeer op de site al via smartphones binnen. Maar slechts 3% van de boekingen was via mobiel, de ingezette veranderingen moesten dat verbeteren. In samenwerking met E-village is het email template dusdanig aangepast dat het altijd goed te lezen is, ongeacht het apparaat of client van de gebruiker. Door de html codering slim in te delen is de mail, zelfs zonder het tonen van images, goed te lezen.

Responsive content via email

Door gebruik te maken van LiveImages is er voor gezorgd dat de inhoud van de email afhankelijk wordt van het gebruike device. Als men hem opent op een iPhone is de call to action knop niet alleen lichter maar bevat ook de tekst “Bekijk op iPhone”. Hiermee is het doorklik ratio met maar liefst 70% toegenomen.

Daarnaast is geografische targeting ingezet. Als de mail in Overijssel gelezen wordt staat er in de nieuwsbrief een banner van Oad’s Schiphol bus die vanuit die regio rijdt. Iets wat voor andere lezers niet van toepassing is en dus dan ook niet getoond wordt.

Door de inzet van de mobiele site zijn de conversies via mobiel met 150% toegenomen. Nu boekt gemiddeld 7-8% via een mobiel device.

Lees het gehele artikel op Travelnext.nl