30mrt
By: Corné Aan: 30-03-2016 In: Al onze artikelen over online marketing, Facebook Comments: 0

 

Kun jij de laatste ontwikkelingen op Facebook nog volgen? Een vaak gehoorde mening is dat de digitale wereld in een rustfase zit qua ontwikkeling. Toch ontwikkelt de digitale (marketing) wereld zich nog steeds enorm snel. In deze blog ben je in een keer op de hoogte van alles wat je over Facebook’s laatste mogelijkheden als reisprofessional moet weten.

Reactions

Als je als marketeer ook maar iets doet met Facebook heb je het vast gemerkt de laatste tijd. Facebook kwam met Reactions, een van de meest invloedrijke aanpassingen aan het medium sinds jaren. Met deze functie laat Facebook een verdere vorm van emotie toe aan het platform middels emoji’s. Wellicht een antwoord op de vele vragen die gesteld werden om o.a. een dislike button te introduceren. Mark Zuckerberg reageerde in de laatste Q&Adat deze button er waarschijnlijk niet zal komen. Wel de reactions dus. Positieve energie is belangrijk voor het sociale medium.

De grote vraag is natuurlijk hoe deze reactions invloed gaan hebben op de news feed. Vooralsnog worden met name de thumbs-up (89%) en de heart (6%) emoji’s gebruikt volgens Social Embassy. Je kunt je voorstellen dat veel Boos-reacties een negatieve invloed hebben op de verspreiding van jouw pagina-berichten aan jouw volgers. Ook binnen advertising gaat dit waarschijnlijk gevolgen hebben, denk bijvoorbeeld aan de relevantie score.

Advertentievormen

Canvas Ads

De laatste nieuwe advertentievorm van Facebook heet Canvas. Een compleet nieuwe vorm van advertenties, speciaal ontwikkeld voor mobiele apparaten. Het is bedoeld om krachtig en visueel jouw verhaal te vertellen. De focus op mobiel doet ervoor zorgen dat Canvas tot 10 keer sneller laadt dan een mobiele site. Best indrukwekkend, maar wellicht toch geïnspireerd door het populaire Snapchat 3V programma met de Vertical Ads?

“ CANVAS IS AN IMMERSIVE AND EXPRESSIVE EXPERIENCE ON FACEBOOK FOR BUSINESSES TO TELL THEIR STORIES AND SHOWCASE THEIR PRODUCTS. “

Natuurlijk is Canvas een geweldige optie om jouw merkverhaal te kunnen vertellen in een advertentie. Canvas is een geïntegreerde mobiele ervaring voor bedrijven op Facebook waarin je jouw verhaal kunt vertellen en jouw product kan laten zien. Hier vind je de ontwerpvereisten.

Lead Ads

Heb je dat wel eens? Je ziet een leuk hotel voorbij komen op je tijdlijn waar je wel eens een nachtje zou willen slapen. Nu naar de website gaan, daar heb je geen zin in, de foto’s op Facebook hebben je al geïnspireerd. Wat je wel wilt is op de hoogte blijven. Over de laatste aanbiedingen bijvoorbeeld. Om deze wens van gebruikers te beantwoorden is Lead Ads ontworpen.

Lead Ads is al even beschikbaar in Nederland, maar wij zien het nog niet vaak terug komen in onze newsfeed. Wat zijn Lead Ads eigenlijk?

De naam zegt het al; advertenties om leads te behalen. Het is een van de beste vormen binnen Facebook Ads voor leadgeneratie. Gebruikers kunnen binnen Facebook zichzelf inschrijven voor een nieuwsbrief of update. Zelf kun je zo de verworven email adressen gebruiken om jouw product te verkopen. Win-win.

Instagram Ads

Nu bijna een half jaar inzetbaar in Nederland: Instagram Advertenties. Inmiddels is het wel duidelijk dat dit (nog) niet het succes brengt wat Facebook advertenties brachten. Een van de meest gemaakte fouten is het kopiëren van Facebook strategieën naar Instagram. Doe dit niet! Instagram is een apart kanaal, met een unieke doelgroep en verdient dus een aparte strategie. Desondanks biedt het medium wel veel potentie, met name voor bestemmingen die hun boodschap visueel goed over kunnen brengen.

Messenger

Lobke Elbers schreef er al een artikel over, Facebook Messenger is upcoming en biedt unieke opties om in contact te komen met je trouwe klanten of gasten. Voor merken is Messenger natuurlijk een fantastisch extra kanaal om 1-op-1 contact te hebben met jouw doelgroep. Kan dit alleen met Facebook leden? Zeker niet. Ook mensen die geen Facebook account hebben kunnen via Messenger in contact komen met jouw organisatie.

Facebook verwacht zelf dat Messenger in 2016 ook verder gaat groeien. Inmiddels zijn er ook al koppelingen met disruptieve (of innovatieve zo je wilt) organisaties al Uber gelegd om Messenger nog meer een dienstverlenende rol te geven. Daarnaast heeft Facebook 5 verwachtingen opgesteld, in relatie tot Messenger, die volgens het sociale medium 2016 gaan bepalen.

  • Telefoonnummers gaan verwijden;
  • Threads zijn de nieuwe apps;
  • We blijven sociale wezens;
  • Innovatie blijft er toe doen;
  • Het draait allemaal om klanten verblijden.

News Feed Preferences

Zelf bepalen wat je in jouw newsfeed ziet, dat zou wel prettig zijn. Met de News Feed Preferences is dit mogelijk. Hiermee kun je bepalen welke vrienden en pagina’s voor jou het meest belangrijk zijn. Zo mis je nooit meer updates van pagina’s of vrienden die je dierbaar zijn. Dit leidt ertoe dat het voor organisaties belangrijk blijft om zeer relevant te zijn op Facebook.

Wees relevant, verblijd je volgers en zorg ervoor dat je de voorkeur krijgt van volgers. Andersom werkt het ook. Gebruikers kunnen ook posts van vrienden of pagina’s juist verbergen. Wees dus niet irritant. Stop alsjeblieft met het gebruiken van verplichte likes tijdens like, share & winacties. Gebruikers kunnen je dan liken, maar ervan af zien om je te volgen. Zo investeer je in een pagina met veel volgers, die vervolgens je berichten niet meer gaan zien. Nutteloos.

Profielvideo’s

De opkomst van video is niet meer te stoppen. Facebook vindt dat de ultieme manier om jezelf voor te stellen, een video is. Tel beide bij elkaar op en je komt uit op de profielvideo’s.

Nu is het nog niet beschikbaar, maar voor profielfoto’s op mobiele apparaten gaat Facebook komen met de zogenaamde profielvideo’s. Met een klik op de profielfoto kan zo een filmpje van start gaan, waarin personen zich nog beter kunnen profileren. Het is nog de vraag of dit ook voor pagina’s beschikbaar wordt. Daarover heeft Facebook tot nu toe niks bekend gemaakt.

Leuk? Zeker! Met name als het voor pagina’s beschikbaar komt wordt dit interessant voor organisaties. Denk daarbij aan animaties over wat jij voor unieks biedt, profielvideo’s waar alle werknemers in voor komen of wellicht zelfs 360 graden video’s van bestemmingen, hotels of vakantieparken.

teaser naar profielvideo's Facebook ontwikkelingen

Huidige teaser naar profielvideo’s

Social VR

Met de Oculus Rift, een virtual reality bril gefabriceerd door Facebook, nam Facebook zelf al een grote stap richting VR (virtual reality). De mogelijkheid om 360 graden video’s te bekijken binnen je eigen newsfeed was een volgende stap. Op 21 februari 2016 maakt Facebook bekend dat ze nieuwe stappen hebben gezet naar de toekomst van virtual reality, maar ze hebben nog geen concrete plannen gepresenteerd.

Eerder schreven we al een artikel op Travelnext over het feit dat VR brillen tegenwoordig betaalbaar worden. Ook zien we dat VR camera’s betaalbaar worden voor consumenten. Dit is natuurlijk een vereiste om virtual reality sociaal te krijgen. De creatie van content moet mogelijk zijn voor iedereen.

De meest recente stap van Facebook is de creatie van een Social VR team. Een dedicated team volledig gericht op het verkennen van de toekomst omtrent VR en de mogelijkheden tot sociale interactie. Dit team gaat onderzoeken hoe we belevingen met elkaar kunnen gaan delen, met behulp van virtual reality, binnen Facebook. Dit belooft wat voor 2016!

Live

Een andere technologie die Facebook onderzoekt is livestreaming. Facebook Live is al beschikbaar voor Verified Pages (waarover straks meer) en bekende personen die Mentions gebruiken.

Wat Facebook Live mogelijk maakt is het delen van livestreams. Zo kunnen al jouw volgers live meekijken met wat jij aan het doen bent. Uit de eerste tests van Facebook blijkt al dat gebruikers 3 keer langer naar Facebook Live-video’s kijken dan naar reguliere video’s. Ook wordt de News Feed zo gereguleerd dat Live video’s op het moment van maken hoger op de tijdlijn van volgers komen.

Van livestreaming wordt verwacht dat het hele andere momenten op sociale media gaat creëren, die dichter op de beleving zelf zitten. Denk bijvoorbeeld voor een vakantiepark aan het eerste gebruik van de nieuwe jacuzzi. Of voor hotels aan een livestream tijdens de verrassing aan de balie bij binnenkomst van de 5.000-ste gast. Maar ook aan livestream blogs van prachtige bestemmingen en wellicht zelfs de vrijdagmiddag borrel bij een OTA of reisbureau.

Verified Pages

Voorlopig is deze functie alleen nog bruikbaar in de US, UK, Canada, Australie en Nieuw Zeeland, maar de verwachting is dat andere markten snel zullen volgen. Deze verified pages moeten mensen helpen de juiste en authentieke accounts te vinden voor lokale bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan fysieke locaties van hotels, campings of villaparken, maar ook van fysieke reisbureau’s.

Wat je het oplevert om een Verified Page te zijn? Je krijgt in ieder geval een grijs vinkje achter je bedrijfsnaam. Overigens niet te verwarren met het blauwe vinkje voor bekende personen, publieke figuren, sport teams en andere grote media & entertainment organisaties. Verder is het nog niet heel concreet wat het je op gaat leveren om Verified Page te zijn. Wel is het zo dat dit gratis is plus dat Facebook haar pagina’s steeds verder optimaliseert voor mobiele apparaten. Denk bijvoorbeeld straks aan koppelingen met telefoonnummers of directe routebeschrijvingen. Wel zo handig als kleine lokale speler.

facebook ontwikkeling verified pages

En nu doen!

Misschien wel de belangrijkste stap van inspiratie. Leuk al die nieuwe ontwikkelingen, maar nu moet je het zelf gaan doen. Test, ervaar, probeer, faal hopeloos en leer ervan. Start bijvoorbeeld met het posten van hetzelfde bericht in verschillende talen. Mijn collega Roy Platje publiceerde onlangs dit artikel over Facebook posts in meerdere talen. Begin ermee en test wat wel en niet werkt of vraag het aan een specialist.

Archief