By: Lotte Aan: 14-02-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Ongeacht boekhouder, bakker, reisbureau of hotel, veel van je klanten bevinden zich online. Hoe zorg je ervoor dat je lokaal vindbaar wordt en wat is het voordeel? Benader je het grote publiek dan is de concurrentie vaak erg hoog, met een lokale focus is de concurrentie vaak erg laag. Dit heeft als gevolg dat je verschillende kanalen als Google AdWords goedkoper in kunt zetten. Met deze 5 tips kun je direct aan de slag en je bedrijf lokaal online presenteren.

1. Google My Business

Online gevonden worden zelfs zonder website? Klinkt onmogelijk, maar Google kan dit wel, namelijk met Google My Business. Het is weliswaar geen vervanging, maar zeker een stap in de goede richting.

Google My Business is gratis en aangezien Google zich graag inzet voor zijn eigen producten levert dit vaak ook goede posities op in de zoekresultaten. Ben je lokaal actief en wil je graag gevonden worden? Dan is Google My Business een absolute must. Waarom?

  • Gratis optie;
  • Betere positie in de organische Google zoekresultaten;
  • Foto’s, video’s, aanbiedingen en updates toevoegen;
  • Lokale vindbaarheid

Hoe kan dit eruit zien?

Vaak worden de resultaten voor My Business eerder getoond voor de normale (organische) Google zoekresultaten. Daarnaast krijg je automatisch een Google+ profiel, waarbij potentiële klanten nog meer over je bedrijf te weten kunnen komen. Voeg updates, foto’s, video’s en speciale aanbiedingen toe en onderhoud de relatie met je klanten. De optie “Lokaal” zorgt ervoor dat je bedrijf binnen de Google zoekresultaten weergegeven wordt wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een bepaald bedrijf. Andere gebruikers van Google+ kunnen hier ook een review plaatsen. Hoe positiever de reviews, hoe hoger je bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Bekijk welke categorieën je concurrenten gebruiken en gebruik deze ook, uiteraard alleen als deze relevant zijn. Hoe groter de concurrentie des te beter je pagina moet zijn, dus zorg voor een volledige en duidelijke beschrijving. Hoe groter de concurrenties des te beter je profiel moet zijn. Neem de tijd en vul zoveel mogelijk informatie in voor een compleet en aantrekkelijk profiel. Wat moet je op orde hebben?

  • Zorg ervoor dat je lokale telefoonnummer op je website staat en ook op je Google+ pagina;
  • Onderscheidt je van je concurrenten door alles zo volledig mogelijk in te vullen;
  • Reviews van je klanten;
  • Voeg een kaart met de locatie (Google Maps) van je bedrijf toe aan je website die gelinkt is aan je Google+ profiel of contactpagina van je website;
  • Zorg dat landingspagina’s op je website de belangrijkste zoektermen bevatten van het onderwerp op je pagina, en de locatie.

Aan de slag met My Google Business

2. Bedrijvengidsen

Het klinkt ouderwets, maar het werkt nog steeds. Welke bedrijvengids relevant is voor jou kun je vinden door in Google je ondernemingstype (accountant, schilder, timmerman) en je locatie in te voeren. Krijg je op de eerste pagina bepaalde bedrijfsgidsen te zien? Zorg ervoor dat je hier ingeschreven staat. Let erop dat je gegevens volledig en actueel zijn. Zo maak je het iemand makkelijk die contact met je op wil nemen. Een voorbeeld van een aantal bedrijfsgidsen: http://www.nationalebedrijvengids.nl http://www.telefoonboek.nl http://www.detelefoongids.nl http://www.mkb-bedrijvengids.nl http://www.bedrijvengidsnederland.nl  

3. Facebook

In principe is Facebook niet lokaal, maar wel een gratis een eenvoudige manier om je bereik online te vergroten. Leg contact met je klanten om zo ook weer in contact te komen met hun vrienden en kennissen die zich vaak ook in dezelfde regio bevinden. Hoe gaat dit in zijn werk? Stap 1: Start met het aanmaken van een zakelijk profiel op Facebook. Stap 2: Kies een geschikte pagina type

Stap 3: Kies een categorie en bedrijfsnaam

Stap 4: Richt je zakelijke Facebook pagina in. Zorg ervoor dat je bedrijfspagina herkenbaar is en in lijn met de huisstijl van je bedrijf. Voeg een herkenbare profielfoto en omslagfoto toe. Vul de bedrijfsinformatie ook zo compleet mogelijk in en vergeet niet hier de url van je website te vermelden.

4. Content op je website

De content op je website kan veel invloed hebben op de lokale vindbaarheid in de zoekmachines. Er zijn talrijke opties om hierop in te spelen, hierdonder twee opties waar je snel mee aan de slag kunt.

  • Verwerk de plaatsnaam in de titels van de pagina’s op je website. De titel is boven in de browserbalk te zien en wordt in HTML-code de “title-tag” genoemd. Combineer het onderwerp van de pagina met de plaatsnaam. De homepage is het belangrijkste, een goede titel zou bijvoorbeeld “Reisbureau Nieuwegein” kunnen zijn.
  • Je weet zelf als geen ander wat er in je omgeving gebeurt, pas deze kennis toe op je website. Je bent een eigenaar van een vakantiepark en je weet dat er binnenkort een sportevenement zal plaatsvinden waar veel bezoekers op af zullen komen. Creëer een landingspagina met over dit evenement en combineer dit met een overnachting bij het vakantiepark. Hoe unieker content des te beter.

    5. Werk samen met andere regionale websites

    Meer links van andere goede websites zorgen voor een hogere ranking in de zoekmachines. Krijg je meerdere links van regionale websites, dan zorgt dit ook voor een betere vindbaarheid lokaal.

eye_icon  456 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Lotte Konietzny
Online Marketeer

Meer over Lotte
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?