Artikel is al eens eerder gepubliceerd in het recreatie vakblad Recreatie & Toerisme van onze partner NRIT Media, oplage van augustus 2015.

1. Stuur iedereen dezelfde boodschap

Afgelopen week kreeg ik een nieuwsbrief van een vakantiepark met €100,- familiekorting. Jammer genoeg had ik het vakantiepark al drie keer zonder kinderen bezocht. Een gemiste kans. Zorg ervoor dat je altijd de juiste communicatie kiest.

2. Een spelfout moet kunnen

Weleens een nieuwsbrief verstuurd met een spelfout? Schaamrood op de kaken. Laat teksten altijd nog een keer door een ander controleren. Nieuwsbrieven met spelfouten en niet-werkende links zijn niet alleen storend, maar zwakken ook de boodschap af.

3. Gebruik één dezelfde landingspagina voor alle links

Lezers van de herfstvakantie nieuwsbrief naar een pagina sturen over de kerstvakantie? Het klinkt gek, maar toch gebeurt het vaak dat lezers naar een pagina geleid worden die irrelevant is. Hoe relevanter, hoe hoger de kans dat iemand daadwerkelijk gast wordt.

4. Kleine foto’s van slechte kwaliteit

Foto’s in een nieuwsbrief zijn altijd een goed idee. Niemand leest graag lappen tekst. Zorg wel dat de kwaliteit en het formaat van de foto’s uitstekend zijn, zodat ze ook echt een toegevoegde waarde hebben.

5. Niemand leest mail op zijn of haar smartphone of tablet

Laatst bekeek ik mijn mailbox ‘s avonds op de bank. Helaas was meer dan de helft niet leesbaar op mijn smartphone. Zorg daarom er ook voor dat nieuwsbrieven smartphone- en tabletproof zijn. Anders zijn lezers direct weg.

6. Actie ondernemen, niet nodig!

Nieuwsbrieven worden met een doel verstuurd. Is je doel de lezer tot actie over te laten gaan? Niets is zo vervelend als een nieuwsbrief versturen, waarbij niemand op de link naar de website klikt of geen formulier invult. Communiceer duidelijk wat je van de lezer verwacht.

7. Gebruik altijd dezelfde onderwerpsregel

Een aantrekkelijke onderwerpregel? Je wilt toch opvallen tussen al die mails in de mailbox. Onze tip: houd het kort, duidelijk en prikkelend. Wil je écht weten of iets werkt? Zorg voor een A/B test om te kijken welk onderwerp het beste resultaat levert.

8. Herkenbare stockfoto’s gebruiken

Heb ik die foto niet al eens eerder gezien? Via websites als Shutterstock.com kun je mooie foto’s vinden. Helaas ben jij niet de enige. Wees origineel. Gebruik eigen foto’s die niemand heeft, een verhaal vertellen en aansluiten op je boodschap.

9. 52 keer per jaar korting geven

Hoera! Verjaardagskorting, Winterkorting, Omdat-de-zon-schijnt korting, Korting om korting te geven. Het is natuurlijk fijn om korting te krijgen, maar niet te vaak. De lezer wil zich immers speciaal voelen.

10. Zorg dat niemand kan reageren op je nieuwsbrief

Vragen stellen na het lezen van een nieuwsbrief? Dat moet altijd kunnen en het liefste simpel op “e-mail beantwoorden” te klikken. Zorg voor duidelijke contactgegevens en dat de reacties op de mail gelezen worden.

Meer weten over het versturen van een nieuwsbrief?

Wil je meer weten over nieuwsbrieven of email marketing uitbesteden? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kopje koffie!

RED Online Marketing
Prins Clausstraat 38
3433 EP Nieuwegein
Utrecht

info@redonlinemarketing.nl
030 27 46 549

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?